English Lesson Plan 19 (5th grade)

Mar 18,2004

1 Aim
(1) カナダで行われるホームパーティーについて、ALTの話の内容を推測することができる。
(2) 英語による指示を聞きながら、Popcorn作りを楽しむことができる。
(3) ALTやHRTの英語を聞きながら、Who is this person?ゲームを楽しむことができる。

2 Language use
Which one do you want?
What's your favorite food?
Who is this person?

3 Lesson

Min. Activities Notes
3 1 Greeting(HRT)
Hello,everyone. (Hello,Mr.Shibuya.)
How are you today? (I'm fine. I'm hungry. I'm thirsty. I'm cold.)
How's the weather today? (It's sunny. It's cloudy. It's rainy.)
全員に問いかけながら、テンポよく行う。

パーティーへの期待をもたせる。
5 2 Listening(HRT & ALT)
Kabeer, do you have home parties in Canada? Could you talk about home parties in Canada?(HRT)
※ ALTの話
Do you want to have a class party today?(HRT)
ALTからカナダのホームパーティについて話してもらうことをHRTが日本語で伝える。
カナダで行われるホームパーティーについて
ALTの話を推理しながら聞かせるようにする。
15 3 Making Popcorn(ALT & HRT)
<HRT>
Let's make popcorn and have a party together!
Have you ever made some popcorn? Do you want to try?
Today Kabeer will teach you how to make popcorn.
Kabeer, could you teach them?
<ALT>
OK, let's make some popcorn together. Listen to me carefully. We need these to make popcorn.
This is butter. This is salt. This is a frying pan. And then this is corn.
First, you put the butter in the frying pan.
You put some salt in the frying pan.
How much popcorn do we need in the frying pan?
※ 実際に適量のポップコーンを入れてみせる。
Put the lid on, first. I'll turn the gas on. OK?
Listen to the sound. What's happening?
Lift up the frying pan and shake it.
Oh, it's finished popping. Maybe it's finished. Let's turn off the gas.
OK, let's count down from 10 to 1.
ALTにポップコーンの作り方を教えてもらうことを伝える。



ALTは、調理器具や材料を示しながら、作り方を説明する。
1ステップ毎に確認しながら調理を進めていく。
HRTはALTをサポートしながら、各グループを回りながら補助する。
5 4 Which one do you want? (ALT)
One person from each group, please come here.
How many cups do you need?

Which juice do you want?
紙コップ、2,3種類のジュースを準備しておき、代表の子供に取りに来させる。その際、ALTとのコミュニケーションを経験させるようにする。
HRTとALTが2種類のジュースをもって各グループを回り、Which juice do you want?と一人一人に聞きながら、ジュースを注いでやる。
5 5 Eat and drink(ALT)
<ALT>
Are you hungry?
All right. Let's eat and drink.
ALTの合図で、ポップコーンや飲み物を楽しみながら、しばらく談笑する。
10 6 Game(HRT)
<Who is this person?>
※ My Favorite Things Sheetを配る。
※ シートを示しながら、HRTのfatorite thingsを教えていく。
Write down your favorite things on the sheet.
※ シートを回収する。
Who is this person?
He likes ~.
Her favorite food is ~.
Group ○ is the champion.
HRTが進行する。

シートへの記入時間は3分程度とし、書ける範囲で記入させるようにする。

ゲームはグループ対抗で行い、最も多くのポイントを獲得したグループの優勝とする。

2 7 Greeting(ALT)
That's all for today. See you next time.
番組視聴は次時で行う。
授業記録へ