English Lesson Plan 10 (6th grade)

July 1,2004

1 Aims
(1) 様々な色の名称を聞いたり話したりできる。
(2) 上下左右等、方向を表す表現を聞き取ることができる。
(3) ALTやHRTの話す英語を聞きながら、国旗を使ったアクティビティを楽しむことができる。

2 Language use
pink, black, white, green, red, blue, yellow, brown, purple, orange, indigo, gray,light green
How many colors are there in this flag? What color is this?
right, left, middle, bottom, up, down

3 Lesson

Min. Activities Notes
3 1 Greeting(ALT & HRT)
Good morning, everyone.
How are you today?
How's the weather today?
What day is it today?
What time is it now? Let's begin!
全員に聞き、全員に答えさせる。
10 2 Activity 1(ALT & HRT)
<Touch Card Game>
黒板にcolor cardを貼っておき、2チーム対抗で行う。
・両チームの代表はカードの両端からスタートする。
・カードにタッチしながら進む。その際、色の名前を英語で言う。
・二人がぶつかったところでジャンケンを行う。
・勝った子供はそのまま進み、負けたチームは次の子供がスタートする。
・時間になった時点で、より先に進んでいたチームの勝ち。
ALTとHRTが最初にdemoを示す。
color cardは、前時で使用したものを使う。
10 3 Listening(ALT)
<国旗についてALTの話を聞きながら、簡単な質問に答える>
Look at this flag. What country's flag? Do you know?
This is the flag of Canada. It's my country. How many colors are in this flag. There are two colors. What color is this?
What kind of leaf is this? It's a leaf of maple.
以下同様に、右欄8カ国の国旗を示しながら、「色」「数」「形」について問答を行っていく。
Japan, Canada, USA, UK, Korea, Australia, Italy, Cameroon
の8カ国の国旗を使用する。
5 4 Activity 2(ALT)
<国旗カルタゲーム>
ALTのヒントを聞きながら、カルタ取りを行う。
1 国名を聞いてカルタを取る。
2 「色」「数」「形」についてのヒントを聞いてカルタを取る。
Ex.
It has two colors. They are white and red. There are a red circle.(Japan)
There are 50 stars and 13 stripes in this flag. We can see white and red and indigo in this flag.(USA)
難度を変えて2回行う。
ALTのヒントが子供たちに理解しづらかった場合には、HRTがジェスチャー等でヒントを加える。
10 5 Activity 3(ALT)
<国旗色塗り>
Ex.
The left hand bar is green. The middle bar is white. And right hand bar is red.
ワークシートを配布する。ALTの発話を聞きながら、クーピーで国旗に着色する。
5 6 Activity 4(ALT)
<どこの国?>
ALTの話を聞きながら、塗り終わったワークシートに国名を記入していく。These are alike.
Ex.
The left hand bar is light blue. The middle bar is white. And right hand bar is red. This is the flag of France. Write down "France" in the space.
国名は、カタカナで書くこととする。
HRTは机間巡視をしながら、迷っている子供のサポートに当たる。
2 7 Greeting(HRT)
(時計を見ながら)
What time is it now? It's 10:10.
That's all for today.
現在の時刻をデジタル表示で板書する。
授業記録へ