English Lesson Plan 14 (6th grade)

Sep 9,2004

1 Aims
(1) 番組の内容を推測しながら『スーパーえいごリアン(キャンプの買い物)』を視聴することができる。
(2) キャンプや登山に必要な物の名称について、聞いたり話したりすることができる。
(3) 登山の日程や持ち物等について、HRTの説明を聞きながら必要事項をワークシートに書き込むことができる。

2 Language use
What do we need? We need ~. Do you have ~?
cap, map, tent, chair, table, burner, sleeping bag, pillow, flashlight, lantern, battery, water bottle, charcoal, match, cotton gloves, newspaper, ax, kitchen knife, cutting board, rice cooker, cup, plate, fork, spoon, chopsticks, toothbrush, soap

3 Lesson

Min. Activities Notes
4 1 Greeting
Good afternoon, everyone. How are you today?
What day is it today?
We enjoyed camping this summer. Do you remember?
We enjoyed camping on Aug.28 and 29. We made cury and rice.
We slept at the gym. Some of you didn't sleep that night.
全員に聞き、答えられる子供に答えさせる。
10 2 Practice
<キャンプに必要なもの>
What do we need for camping?
(フラッシュカードを示しながら、キャンプに必要なグッズを聞いたり発話したりする。)
Today Simon and his friends are going camping.
cap, map, tent, chair, table, burner, sleeping bag, pillow, flashlight, lantern, battery, water bottle, charcoal, match, cotton gloves, newspaper, ax, kitchen knife, cutting board, rice cooker, cup, plate, fork, spoon, chopsticks, toothbrush, soap
15 3 Super Eigorian
<キャンプの買い物>
Let's watch "Super Eigorian".
Simonの発話内容を推理しながら番組を視聴するよう促す。
10 4 Activity 1
<キャンプ・カルタ>
Let's play a card game! Make groups of four.
You say "What do we need?". I say "We need ~.". You get the card. OK. Let's begin!
(それぞれのカルタのポイント数を知らせる)
"Rice cooker" is 5 points. "Plate" is 2 points.・・・・・・
4人グループで行う。
すべての単語を覚えることは難しいと思われるので、子供たちが分からないと判断したときには、フラッシュカードを提示する。
それぞれのカルタにポイントを付けておき、取ったカードの枚数ではなく、獲得したポイント数で勝敗を決める。
5 5 Activity 2
<登山の計画>
We are going to climb Mt. Nihonkoku next Sunday. This is the plan. But there are some blanks. I explain the plan, so you listen it carefully and write down the answer.
When are we going climbing? September 12th.
What time will we begin to climb? 9 o'clock.
What time will we arrive at the top? 11 o'clock.
What time will we begin to go down? 12 o'clock.
What time will we arrive at Omata Elementary school? 1:15.
同じシートを拡大して黒板に貼っておく。
日時や時刻等、数字で書ける部分だけをブランクにしておく。
1 6 Greeting
That's all for today. See you!