English Lesson Plan 16 (6th grade)

Sep 30,2004

1 Aims
(1) なりたい職業を尋ねたり、答えたりできる。
(2) 写真家の仕事の内容を推測しながら、『スーパーえいごリアン』を視聴することができる。

2 Language use
actor, actress, comedian, cook, dentist, doctor, nurse, office worker, pilot, policeman, teacher, TV star, photographer
What do you want to be? I want to be a teacher.

3 Lesson

Min. Activities Notes
4 1 Greeting
Hello, everyone. How are you today?
Today is Friday September 30th.
It's rainy and windy today. A typhoon is comming.
Do you know the number of this typhoon?
台風が近づいてきているので、天候の話を話題とする。
10 2 Song
<The Sad Dog Song>
「歌を聞いてもらいます。二匹の動物が話をしている歌です。二匹の動物は何を話しているのでしょう。」
What animals come onstage? Dog and cat. Can you spell them?
"DOG" "CAT"と黒板に書き、一緒に発話してみる。
「これは、もう犬はやだ、猫になりたいという犬の歌です」
I don't want to be a DOG. I want to be a CAT.
He watns to be a CAT. What do you want to be?(何名かを指名して、なりたいものを日本語で言わせる)
<The Sad Dog Song>
『Children's Jazz Chants Old and New』(Carolyn Graham Oxford. Univ. press)

1回目は、出てくる動物に着目させて聴かせ、2回目は犬のセリフに着目させて聴かせる。

10 3 Activity 1
<Gesture Quiz>
I'm going to show some gestures. Guess what I am.
12枚の職業カードを黒板に貼る。
These are occupations. Let's say together.
Do you want to be a 〜? Please answer Yes or No.
cook, baseball player, comedian, dentist, doctor, nurse, pilot等の中からジェスチャーを示す。
15 4 Listening
<『スーパーえいごリアン』(大人の仕事)>
Photographerの写真を提示する。
What does he do? He is a photographer.
photographerの仕事がテーマとなっているので、仕事の内容を推理しながら視聴させる。
5 5 Activity 2
<Quiz>
視聴した番組の内容について、いくつかのクイズを行う。
Was today's Super Eigorian good?
What is the photographer's name?
How many occupations are in the program?
Do you want to be a photographer?
Which occupation do you want to be?
子供たちには、無理に英語を発話させることなく、日本語で答えたり、手をあげて答えたりさせる。
1 6 Greeting
That's all for today. See you!
 
授業記録へ