English Lesson Plan 21 (6th grade)

Nov 11,2004

1 Aims
(1) アルファベットの大文字・小文字の大体を読んだり書いたりすることができる。
(2) アルファベットを使ったアクティビティを楽しむことができる。

2 Language use
A〜Z, a〜z
Stand up. Sit down. Listen. Quiet. Stop! Point. Open your book. Close your book. Take out your pencil. Put away your pencil. Make a circle. Make a line.

3 Lesson

Min. Activities Notes
4 1 Greeting
Hello, everyone. How are you today?
Today is Thursday November 11th.
How's the weather today?
日付を言うのに合わせて、"Thu. Nov. 11th"と板書する。その後、一緒に言ってみる。11と11thの違いを意識させる。
5 2 Review
<Classroom English>
Make groups.
・(Just listen.)HRTのジェスチャーを見ながら、CDの音声を聞く。
・(Let's say together.)CDに合わせて言ってみる。
・(Let's say with gesture.)CDに合わせてジェスチャー付きで言ってみる。
English Time 1(OXFORD UNIVERSITY PRESS)のCDを使用。
8 3 Activity 1
<Alphabet Song>
・"The Alphabet"を聞く(チャートを指で指しながら)。
・"The Alphabet"をCDと一緒に歌ってみる。
English Time 1(OXFORD UNIVERSITY PRESS)のCDを使用。
7 4 Activity 2
<Alphabet Chant>
・アルファベットチャンツを聞く(チャートを指で指しながら)
・アルファベットチャンツをCDと一緒にやってみる。
English Time 1(OXFORD UNIVERSITY PRESS)のCDを使用。
10 5 Activity 3
<Make Alphabets>
・グループ内でペアを作り、二人の体で大文字のアルファベットを表現する。
・一人ずつ、指や手を使って小文字のアルファベットを作ってみる。
・アルファベットチャンツに合わせて、アルファベットを作ってみる。
English Time 1(OXFORD UNIVERSITY PRESS)のCDを使用。
10 6 Activity 4
<"Pop-up abc">
"Pop-up abc"を読み聞かせる。
Can you read this?
(絵本の仕掛けを見せながら)What's this?
Yes. It's a 〜.
絵本"Pop-up abc"(OXFORD UNIVERSITY PRESS)
1 7 Greeting(ALT)
That's all for today. See you!