English Lesson Plan 30(6th grade)

Feb 8,2005

1 Aims
(1) "You're My Valentine"(Carolyn Graham)、絵本"I LIKE YOU"、handprintづくりを楽しむことができる。
(2) 日本のバレンタインを比べながら、欧米のバレンタインについて知ることができる。
(3) 三つのactivityを通して、I like 〜の表現に親しむことができる。

2 Language use
I like 〜. tigers, cats, zebras, bats, crocodiles, frogs, dinosaurs, dogs, butterflies, bees

3 Lesson

Min. Activities Notes
9 1 Review
Listen to the chant.
  1. "Holiday Chant"(Carolyn Graham)をCDで聴く。(Just listen.)
  2. month cardとholiday cardを掲示しながら聴く。(Look at these cards. Do you remember them?)
  3. 黒板に掲示されたcardを指しながら聴く。(Let's do the chant with pointing to the cards.)
一度聴いたことのあるchantなので、月の名前と祝日の名前を思い出しながら聴かせるようにする。

3では、言えるところを一緒に言ってみるよう促す。

5 2 Listening
(
教室前面に掲示されている2月のカレンダーを指しながら)
He is a boy and she is a girl. What are they doing now?
She gives a Valentine card to him. Do you know the history of Valentine's Day?
Every February, across the country, candy, flowers, and gifts are exchanged between loved ones, all in the name of St. Valentine.
(バレンタイン・デーの歴史について日本語で書かれたプリントを配り、読み聞かせる。)
Girls give some chocolates to boys in Japan. But in Canada they give candy, flowers, cards to their friends, families, girlfriends and boyfriends.
バレンタインデーの歴史を知り、日本のバレンタインデーと欧米のバレンタインデーの違いを比べながら聞かせるようにする。
10 3 Activity 1
"You're My Valentine"(Carolyn Graham)
  1. Listen to the music. Can you hear any animals you know?
  2. One more time. Listen carefully.
  3. Let's sing together.
  1. どんな動物が出てくるかに注意して聞くよう促す。
  2. 歌に出てくる動物カードを裏返しにして掲示し、子供たちが聴き取れた動物カードから順に表に向けていく。
  3. 歌える部分を一緒に歌ってみる。
10 4 Activity 2
<"I LIKE YOU"(Addison-Wesley Publishing Company)>
絵本"I LIKE YOU"を読み聞かせる。
絵本の言葉がすべて歌になっているので、絵本を見せながら、2回目は歌って聞かせる。
国によって、様々な違いがあることに気付かせ、違いを認めながら幸せに暮らしていこうという気持ちをもたせる。
10 5 Activity 5
Make a heart in hand Valentine Card
  1. Trace your handprint on construction paper.
  2. Carefully cut it out.
  3. Cut out some red, pink or purple hearts.
  4. Glue a heart onto your handprint cutout.
  5. Write your name in a heart.
  6. Bring it to me.
手形用には赤の色画用紙を使い、ハート用には、子供たちが選べるように数色の色画用紙を準備しておく。色を選ばせる時には、
Which color do you want?
と尋ね、英語で答えさせる。

HRTは子供たちがもってきた手形を摸造紙に貼っていく(全体がハート形になるように)。

1 6 Greeting
That's all for today.