English Lesson Plan 12 (4th grade)

July. 7, 2005

1 Aim
(1) 色や形の名称を聴き取ったり発話したりできる。
(2) 色や形を使ったactivityを楽しむことができる。

2 Language use
pink, black, white, green, red, blue, yellow, brown, purple, orange, indigo, gray,light green
circle, triangle, rectangle, square, oval, diamond, star, pentagon, hexagon, heart

3 Lesson

Min. Activity Notes
3 1 Greeting
Let's begin.
How are you, today? Let's sing a song.
Look back, please. How many mothers are there in this classroom? Let's count.
Today we're going to talk about colors.
"Hi,How Are You?"(Carolyn Graham)

学習参観日なので、保護者の数を数えさせる。

3 2 Review & Practice
<Flash Cardを使って色の名称を練習する>
Can you say this color in English?
What color is this? It's 〜.
色の種類は、次の通り。
pink, black, white, green, red, blue, yellow, brown, purple, orange, indigo, gray,light green
既習の色→未習の色の順で提示する。
本時で初めて扱う色は、flashの頻度を増やす。
5 3 Listening 1
<RainbowについてHRTの話を聞く>
(黒板に色チョークで虹の絵を描く)
What's this? This is a rainbow. What's rain? Yes,rain means AME in Japanese. What's a bow?(ジェスチャーの後、弓矢の絵を描いて)This is a bow and this is an arrow.Rainbow!
(虹の写真を提示する)
Look at this picture. How many colors can you see in this rainbow? What color can you see?
写真や絵などを提示することにより,HRTの発話内容を子供たちが類推しやすいようにする。
3 4 Practice 2
<Flash Cardを使って、形の名称を練習する>
Do you know this shape?
What shape is it? It's a 〜.
circle, triangle, rectangle, square, oval, diamond, star, pentagon, hexagon, heart
5 5 Storytelling
<"The Secret Birthday Message">
様々な形の出てくる絵本の読み聞かせを行う。
"The Secret Birthday Message" (by Eric Carle)

メッセージの拡大コピーを黒板に貼っておき、ストーリーとともにメッセージの内容を確認していく。
5 6 Listening 2
<ぶんぶんごまについての話を聞く>
What's this? You say this KOMA in Japanese. This is a top in English. I have 3 tops. What shape is it? It's a circle. It's a triangle. It's a pentagon.How many colors can you see in this top? What color is this? It's blue and it's red and it's yellow. If you mix blue and red what color can you see? Let me try.(実演する) Can you see purple? Can you hear the sound? Do you wanna make it?
実物を示しながら話すことで,子供たちが話の内容を類推し易いようにする。

形についてのinputも簡単に行う。

実演する前に、見えるであろう色を予想させる。
15 7 Activity 2
<ぶんぶんごま作り>
Let's make a BUNBUN top! Make groups.
(Work Sheetを配布)
1. Choose 1 shape. Which shape did you choose?
2. Color the top. You can use 12 colors.
3. Cut out the shape. You may cut out it very rough.
4. Stick the shape on the cardboard with glue.
(ここまでで作業を一旦切る。)
5. Make 2 small holes with compass.
6. Pass the string through the holes.
7. Tie the ends of the string.
8. Enjoy spinning the top.
You may have 15 minutes. Let's start.
『スーパーえいごリアン』テキストのワークシートを使用する。
実演しながら,説明することにより,子供たちの理解を助ける。

作業過程は二つに区切って説明する。それぞれについて、全体を大まかに説明し、その後、机間巡視をしながら困っている子供に指示を与えていく。
5 8 Enjoy spinning your BUNBUN top!
Enjoy spinning your BUNBUN top.
Spin the top like this.
What color can you see?
机間巡視をしながら、What color can you see? What shape is your top?等と声をかけていく。
1 9 Greeting
What time is it now? It's 2:45.
That's all for today. See you.
前時で扱った時刻の言い方をreviewする。アナログ時計で分かりにくい場合は、デジタル表示を板書する。
授業記録へ