English Lesson Plan 14 (4th grade)

Sep 8,2005

1 Aim
(1) "The Counting Chant"に出てくる物や数を聞き取ることができる。
(2) 1〜99までの数を聞き取ったり、発話したりできる。

2 Language use
pencils, pens, books, cats, dogs, cows
How many 〜?
1〜99

3 Lesson

Min. Activities Notes
5 1 Greeting
Hello,everyone. How are you today?
Let's sing a song.
"Hi, How are you?"(Carolyn Graham Oxford Univ.)
10 2 Listening 1
Listen to the chant.
  1. What kind of things did you hear in the chant?
    子供たちが答えてきた順にピクチャーカードを黒板に貼っていく。
  2. What numbers did you hear in the chant?
    子供たちが答えてきた数字を黒板に貼っていく。
  3. How many pencils? How many pens? How many books?
    チャンツに出てきた「物」と「数」を対応させる。
  4. Listen an point to the card.
    チャンツを聞きながら、チャンツに合わせて、黒板に貼られたカードを指ささせる。
  5. Let's chant together!
    CDに合わせ、一緒にチャンツを楽しむ。
"The Counting Chant"(English Time 1 Oxford Univ.)の1番

1〜3の過程で、子供たちが迷ったり、分からなかったりするときには、Do you want to listen one more time?と尋ね、何度もチャンツを聞かせる。

4の時には、HRTが一緒にカードを指さし、分からない子供もいっしょにできるようにする。

10 3 Listening 2
Listen to the chant.
  1. What kind of things did you hear in the chant?
    子供たちが答えてきた順にピクチャーカードを黒板に貼っていく。
  2. What numbers did you hear in the chant?
    子供たちが答えてきた数字を黒板に貼っていく。
  3. How many cats? How many dogs? How many cows?
    チャンツに出てきた「動物」と「数」を対応させる。
  4. Listen an point to the card.
    チャンツを聞きながら、チャンツに合わせて、黒板に貼られたカードを指ささせる。
  5. Let's chant together!
    CDに合わせ、一緒にチャンツを楽しむ。
"The Counting Chant"(English Time 1 Oxford Univ.)の2番

1〜3の過程で、子供たちが迷ったり、分からなかったりするときには、Do you want to listen one more time?と尋ね、何度もチャンツを聞かせる。

4の時には、HRTが一緒にカードを指さし、分からない子供もいっしょにできるようにする。

5 4 Review
1〜99のナンバーチャートを黒板に提示
  1. Let's say together.(1〜9を指しながら)
  2. Let's say together.(10,20,30〜90を指しながら)
  3. Let's say together.(1〜99をランダムに指しながら)
易から難へ。
10 5 Activity
Let's play Bingo!
(中央がfreeの5×5のビンゴシートを配布。)
  1. Put numbers into these spaces. You can use from 1 to 50.
  2. Put numbers into these spaces. You can use from 51 to 99.
1回目は「1〜50」までの数で行い、時間があれば、「51〜99」を使って2回目を行う。
5 6 Greeting
That's all for today.
Thank you very much.
 
授業記録へ