English Lesson Plan 16 (4th grade)

Sep 22,2005

1 Aim
(1) ALTの自己紹介の内容を推測しながら聞くことができる。
(2) 名前や好きな物等を入れながら、簡単な自己紹介ができる。

2 Language use
Nice to meet you.
My name is ~. I like ~. (I like to ~. I like ~ing.) I don't like ~.

3 Lesson

Min. Activities Notes
5 1 Greeting (HRT & ALT)
(HRT)
We have a new English teacher. Do you remember her name?
Her name is Julia Pharis. Nice to meet you.
Let's sing a song.
"Hi, How are you?"(Carolyn Graham Oxford Univ.)
10 2 Self-introduction 1 (ALT)
(HRT)
Now Julia SENSEI will introduce herself. Listen carefully.
Could you introduce yourself?
(ALT)

How much did you understand?
I'll ask you some questions about her. If you see the answers, put your hands up.
ALTには、子供たちが理解しやすい表現を選んで自己紹介をしてもらう。地図を示したり、ジェスチャーを交えたりしながら、子供たちが内容を類推しやすい工夫もしてもらう。
ALTの自己紹介の後、HRTは、子供たちがどの程度理解できたかを聞き、ALTの自己紹介についていくつかクイズを出題する(日本語で)。
5 3 Listening
Do you have any questions?
予め、班で一つ程度の質問を考えさせておく。HRTが英語で質問し、ALTも英語で答える。ALTの答えを聞き取らせることがねらい。
15 4 Self-introduction 2 (HRT & ALT)
(HRT)
Let's introduce yourself to Julia SENSE.
ALTに子供たちの席を回ってもらい、一人ずつ自己紹介を行う(前時で準備したもの)。自己紹介後、カードを渡す。
他の子供たちは、友達の自己紹介を聞き、名簿用紙に友達の好きなものと嫌いなものを記録させる。
9 5 Activity (ALT & HRT)
Number BINGO!
(HRT)
Let's play BINGO! Put numbers into these spaces. You can use 1 to 99. You may have 1 minute.
1〜99の数字チャートを貼っておく。

ALTに数を発話してもらう。HRTはALTの発話後、やや時間をおいて、黒板の数字チャートにチェックを入れる(聞き取れない子への補助)。

1 6 Greeting
That's all for today.
Thank you very much.