English Lesson Plan 17 (4th grade)

Sep 29,2005

1 Aims
(1) 999までの数の大体を聞き取ったり、発話したりすることができる。
(2) cmの単位を使いながら、いろいろな物の長さを測る活動を楽しむことができる。

2 Language use
1〜999
How tall are you? How long is it? How long is your arm? How many centimeters is it?
head, neck, shoulder, arm, hand, palm, leg, ankle, foot

3 Lesson

Min. Activities Notes
4 1 Greeting(HRT & ALT)
Hello, everyone. How are you today? Let's begin!
Let's sing "Hi,How are you?".
"Hi, How are you?"を子供たちとALTで分担して歌う。分担は、予め黒板に歌詞を示しておく。
10 2 Review(ALT & HRT)
  • 1〜99までの表を提示し、表に記された数字を指しながらALTといっしょに数字を復習する。
    Let's say together.(ALT)
  • 100(one hundred)の言い方を知り、200〜900までをALTといっしょに発話してみる。
    (99を指しながら)What's next number? Do you know?(HRT)
    (黒板に100と書いて)How do you say this number in English?(HRT)→one hundred(ALT)
    (黒板に200と書いて)Can you say this number in English?→two hundred(ALT)
    以下、同様に900までの言い方を練習する。
  • ALTが100〜999までの数の中からランダムに選んだ数字を板書し、ALTといっしょに発話してみる。
  • 100〜999までのいくつかの数を子供たちだけで発話してみる。
HRTがALTに質問するかたちで、100以降の数に出会わせる。

100以降の数は新出である。子供に発話させるときには、個人で言わせるのではなく、全員で発話させるようにする。
5 3 Activity 1(ALT & HRT)
<身近な数>
(ALT)
How many students are in this room?
How many students are in this school?
How many PocketMonsters are there?
How many days are in a year?
How high is Mt.Nihonkoku?
100〜999までの数で子供たちが知っていそうな数を尋ね、英語で答えさせる。子供たちが数を答えたら、ALTはセンテンスでフィードバックを行う。
5 4 Activity 2(HRT)
<The Shoulders Song(Carolyn Graham)>
・Just listen. Do you remember this song?
・Let's point to your body parts.
・Let's sing and point to your body parts.
head, neck, shoulder, arm, hand, palm, leg, ankle
5 5 Demonstration(ALT & HRT)
How tall are you?(HRT) I'm 〜 centimeters tall.(ATL)
How many centimeters is your foot?(HRT) My foot is centimeters long(ALT).
How many centimeters is your arm?(HRT) I don't know.(ALT) May I measure your arm?(HRT) Sure.(ALT)
ALTの体のサイズをHRTが尋ねる場面を子供たちに示す。黒板に人型を書いておき、HRTは聞き取ったサイズを黒板に記入していく。
10 6 Activity 3(ALT & HRT)
<Let's measure your bodies!>
Make groups.(サイズ記入用紙とメジャーを配布。)
  1. How tall are you?
    Who is the tallest?
  2. How long is your arm?
    Who has the longest arm? Who is the champion?
  3. Let's measure your bodies and write down your size on the sheet.
グループに一つメジャーを配り、お互いに測り合うようにさせる
記録カードに自分の体のサイズを記録させていく。
HRTとALTは子供たちの間を回りながら、How long is your arm?等と尋ねていく。
測った数字は、英語で発話させるようにする。
「身長」「腕の長さ」等、一つずつ区切って、チャンプを決めていく。
1 7 Greeting(ALT)
That's all for today. See you!
 
授業記録へ