English Lesson Plan 18 (4th grade)

Oct 6,2005

1 Aims
(1) 999までの数の大体を聞き取ったり、発話したりすることができる。
(2) cmの単位を使いながら、いろいろな物の長さを測る活動を楽しむことができる。

2 Language use
1〜999
How tall are you? How long is it? How long is your arm? How many centimeters is it?
head, neck, shoulder, arm, hand, palm, leg, ankle, foot

3 Lesson

Min. Activities Notes
4 1 Greeting
Hello, everyone. How are you today? Let's begin!
Let's sing "Hi,How are you?".
"Hi, How are you?"を役割を決めて歌う。分担は、予め黒板に歌詞を示しておく。
10 2 Activity 1
<The Shoulders Song(Carolyn Graham)>
  1. Watch me carefully and do the action together.
  2. Listen and point to your body parts.
  3. Let's sing and point to your body parts.
head, neck, shoulder, arm, hand, palm, leg, ankle
5 3 Review 1
  • 100(one hundred)の言い方を復習し、200〜900までをHRTといっしょに発話してみる。
  • HRTが100〜999までの数の中からランダムに選んだ数字を板書し、HRTといっしょに発話してみる。
  • 100〜999までのいくつかの数を子供たちだけで発話してみる。
子供に発話させるときには、個人で言わせるのではなく、全員で発話させるようにする。
10 4 Review 2
前時で測った身長を発表し、チャンピオンを決める。
Make groups. Who is the tallest in your group?
(班の中でいちばん背の高い子供たちに聞いていく。)
How tall are you? ○○ is 〜 centimeters tall.
(聞き取った身長は黒板に板書していく。)
Who is the tallest in this class?
Who has the biggest foot in your group?
(班の中でいちばん靴のサイズの大きい子供たちに聞いていく。)
How big is your foot? ○○'s foot is centimeters long.
(聞き取ったサイズは黒板に板書していく。)
前時、時間切れとなった「体のサイズを図る活動」の続きを行う。その前に、前時で図ったいくつかの数字について確認し、チャンピオンを決める。その過程を通し、3桁の数字の言い方を復習していく。
15 5 Activity 3
<Let's measure your bodies!>
Make groups.(サイズ記入用紙とメジャーを配布。)
  1. How tall are you?
    Who is the tallest?
  2. How long is your arm?
    Who has the longest arm? Who is the champion?
  3. Let's measure your bodies and write down your size on the sheet.
グループに一つメジャーを配り、お互いに測り合うようにさせる
記録カードに自分の体のサイズを記録させていく。
HRTとALTは子供たちの間を回りながら、How long is your arm?等と尋ねていく。
測った数字は、英語で発話させるようにする。
「身長」「腕の長さ」等、一つずつ区切って、チャンプを決めていく。
1 7 Greeting
That's all for today.
 
授業記録へ