English Lesson Plan 21 (4th grade)

Oct 27,2005

1 Aims
(1) Halloweenについて知る。
(2) Halloweenをテーマとしたactivityを楽しむことができる。

2 Language use
What do you want to be for Halloween?
I want to be a witch. (Frankenstein, black cat, ghost, mummy, skeleton, jack-o'-lantern, green-eyed monster)

3 Lesson

Min. Activities Notes
4 1 Greeting(HRT & ALT)
魔女のカードを子供たちに提示)Who is she? Yes, she is a witch. Today we'll have a special guest.
("Witches,witches"を再生する)
(ALTが魔女の扮装をして教室に入ってくる)
Hello, everyone. How are you today?
Today we're going to talk about Halloween.
"Witches, witches"(Carolyn Graham Holiday JAZZ CHANTS)
5 2 Listening(ALT)
In America, on October 31st we celebrate Halloween. It is supposed to be the day when spirits of the dead come back to earth. So everyone dresses up in scary costumes like ghost, witches, and monsters.

When it gets dark on October 31st, children wearing their Halloween costumes go trick or treating. Each child has a bag, and they go to from house to house and say 'trick or treat'. The adults at each house put some candy in every child's bag.

Outside of every house, there is a jack-o'-lantern. A jack-o'-lantern is made from a pumpkin. In Canada, all the pumpkins are orange, and we carve out the pumpkins, and carve scary faces on to one side of the pumpkin. Then we put a candle inside the carved pumpkin and put it outside of our house.

HRTは、ALTの話に合わせながらジェスチャーやピクチャーカードを示し、子供たちが英語の内容を類推し易いようにする。

左の説明は段落毎に行い、段落毎に子供たちがどの程度内容を類推できたかを確認し、必要であれば、日本語で補足をする。

10 3 Activity 1(HRT)
<Halloween Colors>
  1. Listen to the chant.
  2. What kind of things did you hear in this chant? Did you hear any colors?
    子供たちから出てきた色やキャラクターを黒板に提示していく。その際、チャンツに出てくる順に貼っていき、聞こえたものと聞こえていないものをはっきりさせていく。
  3. Listen to the chant and point to the card.
  4. Let's chant together.
  5. 11名ずつ前に出させ、HRTのチャンツに合わせて、カードを上げさせる。カードを持っていない子供は、言えるところを一緒に言ってみる。(3回繰り返す。3回目はCDを使う。)
"Halloween Colors"(Carolyn Graham Holiday JAZZ CHANTS)

チャンツに出てくる色やキャラクターのカードを11種類、予め準備しておく。
black cat, orange pumpkin, white ghost, green-eyed monster, black, orange, white, green, black cats, witch's hats, jack-o'-lanterns

10 4 Activity 2(ALT & HRT)
<Halloween Puzzle>
Let's try Halloween puzzles.
・8つのキャラクターカードを示し、HRTといっしょに発話する。
・班ごとに、なりたいキャラクターを一つ決めさせる。
・各班から一人ずつALTのところに来させる。
・ALTはWhat do you want to be for Halloween?と問い、子供はI want to be a ~.(班で決めたキャラクター)と答える。
・ALTは1ピースずつ子供にパズルの部品を与える。
・パズルが完成したら、Finishedと答える。
witch, Frankenstein, black cat, ghost, mummy, skeleton, jack-o'-lantern, green-eyed monster

パズルはマグネットシートで作成しておく。

5 5 Storytelling(ALT & HRT)
<"Boo Who?"(Joan Holub)の読み聞かせ>
HRTが絵本を持ってページをめくり、ALTが読み聞かせる。
10 6 Activity 3(ALT & HRT)
<Halloween Mask>
Let's make a Halloween mask!
I'll explain how to make a Halloween mask. Listen carefully.
Draw a Halloween character you like
マスクを作り終えた子供から、ALTかHRTのところへ来て、trick or treatと言い、お菓子をもらう。
厚紙を配り、好きなハロウィンキャラクターを考えて、お面をつくる。
1 7 Greeting(ALT)
That's all for today. See you!