English Lesson Plan 23 (4th grade)

Nov 24,2005

1 Aims
(1) 時刻の言い方を覚え、数を聞いたり発話したりすることに習熟する。
(2) 大きな数の言い方を知り、Worldクイズを楽しむ。

2 Language use
What time is it? It's 6 o'clock. What time is it in London? It's 11:45.
hundred, thousand, million, billion
How high is Mt. Fuji? How long is the Shinano river? How many people live in Japan?

3 Lesson

Min. Activities Notes
4 1 Greeting
Hello, everybody. How are you?
Let's sing "Bingo!" Stand up, please.
"Bingo!"(今月の校内の月の歌)
キーボード伴奏で月の歌を歌う。
5 2 Review 1
<数の言い方1>
スクリーンに提示される数を見ながら、1〜12の数の言い方を復習する。
数字フラッシュ

http://www.hm3.aitai.ne.jp/~m-hotta/12numC.html

5 3 Review 2
<数の言い方2>
スクリーンに提示される数を見ながら、1〜 60の数の言い方を復習する。
数字フラッシュ

http://www.hm3.aitai.ne.jp/~m-hotta/60numC.html

5 4 Review 3
<時刻の言い方1>
スクリーンに提示されるアナログ時計を見ながら、○時という言い方を復習する。
What time is it? It's 7 o'clock.
ぐるぐる時計

http://www.hm3.aitai.ne.jp/~m-hotta/Oclock1.html

10 5 Practice 1
<時刻の言い方2>
スクリーンに提示されるデジタル時計を見ながら、○時○分という言い方を練習する。
What time is it in London? It's 7:45.
世界時計

http://www.hm3.aitai.ne.jp/~m-hotta/World1.html

5 6 Practice 2
  1. How many days are in a week?
  2. How many days are in a month?
  3. How many days are in a year?
  • カレンダーを提示する。
  • 1桁(週の日数)→2桁(月の日数)→3桁(年の日数)と徐々に桁数が増える数を問うていく。
10 7 Practice 3
  1. 4桁の数
    Do you know this mountain? Yes, it's Mt.Fuji. How high is Mt.Fuji?
    It's 3,776 meters high(発音せず、数字のみ板書).
    Can you say this number? You see a red comma. This means thousand. Mt.Fuji is three thousand seven hundred and seventy six meters high.
  2. 5桁の数
    Look at this picture. This is the earth. It's our planet. How big is the earth? Can you guess? It is 12,756 kilometers. Can you say this number? The red comma means thousand. So we say this number twelve thousand seven hundred and fifty six. Let's try again.
  3. 7桁の数
    Look at this picture. This is the sun. Which is bigger the earth or the sun. The sun is very, very big. How big is the sun? Can you guess?
    The sun is 1,392,000km. You see a blue comma. This means million. Can you say this number? Let's say it together.
  4. How far is it from the earth to the sun? It is 149,600,000km from the earth to the sun. Can you say this number?
  • 富士山の写真を提示する。
  • 高さを知っている子供たちがいない場合には、教える。
  • コンマが千を表し、thousandと発音することを教える。
  • 富士山の高さと同じ4桁の数字を使う。

  • 地球や太陽の写真を提示し、その直径を比べさせたり、地球と太陽の距離を想像させたりしながら、上学年の子供たちの知的好奇心を刺激する。
  • thousandの次のコンマをmillionと読むことを教える。
  • millionとthousandを使って読める、地球から太陽までの距離を読ませる。
  • 4については、子供たちだけで読まる。
5 8 Activity "World Quiz"
Let's try "World Quiz"!
  1. How many people live in Japan? Do you know the population of Japan? Write your guess in the left box,here. Then I will say the answer. Write the answer in the right box.
  2. What country is the smallest in the world? Vatican City is the smallest country in the world. How many people live in Vatican City? Can you guess? Write your guess in the left box. I'll say the answer. Write the answer in the right box.
  3. Do you know the population of China? How many people live in China? I'll show you the answer.
    You see a white comma. This means billion.
問題は『スーパーえいごリアン』のテキストからの引用

HRTが答えを言う前に予測させ、予想した数字を記入させる。その後、HRTが数を発話し、それを聞き取って、数字で書く活動を行う。

第3問については、聞き取って書かせるのではなく、答えの数字を見せ、白く表示されたコンマを示しながら、billionと読むことを教える。

1 9 Greeting
That's all for today. See you!
 
授業記録へ