English Lesson Plan 24 (4th grade)

Dec 1,2005

1 Aims
(1) 場所を表す表現や場所を尋ねる表現に親しみ、部屋作り活動を楽しむことができる。
(2) 場所を表す表現に着目しながら、絵本"Where's Spot?"の読み聞かせを聞くことができる。

2 Language use
entrance, hallway, kitchen, dining room, living room, bedroom, study, bathroom, toilet
TV, CD player, sofa, desk, chair, table, airconditioner, clock, telephone, bed, computer, bookshelf, stuffed animal, piano, wardrobe, mirror, window, door, curtain Where is the bathroom?

3 Lesson

Min. Activities Notes
9 1 Greeting & Practice
Hello, everybody. How are you?
Yesterday was November 30th. Today is December 1st.
カレンダーを示しながら、日付の言い方(序数)を練習する。
5 2 Practice 2
<位置の表し方>
  1. in, on, under, by, behind, in front ofの位置関係を両手を使いながら示す。
  2. HRTと一緒に両手を使ってやってみる。
  3. HRTの発話を聞いて、手で位置関係を示す。
  4. HRTの両手を見て、位置関係を発話してみる。
この時間に完全に覚えることは求めない。位置を示す活動を楽しめるように留意する。
10 3 Storytelling
<Where's Spot?>
  1. 場所を表す表現に留意しながら、聞かせる。
  2. 出てきた動物を思い出させながら、HRTと一緒に絵本を読んでみる。
左のように、変化をつけながら、2度読み聞かせを行う。
20 4 Activity
<自分の部屋を作ろう>
Let's make your room!
(1F、2F、2枚のワークシートを提示)
Which floor do you want? Choose 1 floor.(1枚を選ばせる。)
(家具&グッズワークシーを配布)
There are many things on this sheet. You can choose anything you need. Cut it out with your scissors and put it on the sheet. You may have 12 minutes. Do you have any questions? OK. Let's begin.
『スーパーえいごリアン』テキストのワークシートを使用する。
自分の部屋を1Fに作りたいか、2Fに作りたいかを選ばせる。
12分程度で作業をさせる。HRTは机間巡視をしながら、Do you need a computer?等と尋ねて回る。
時間が余っている子供には、家具に色を塗らせる。
1 5 Greeting
That's all for today.
 
授業記録へ