English Lesson Plan 25 (4th grade)

Dec 8,2005

1 Aims
(1) チャンツを聞きながら、出てくる物を聞こうとすることができる。
(2) 絵本の読み聞かせやハンドプリントでのクリスマスツリーづくりを楽しむことができる。

2 Language use
football, baseball, basketball, bowling ball, golf ball, ski

3 Lesson

Min. Activities Notes
4 1 Greeting & Practice
Hello, everybody. How are you?
Today is December 8th. Yesterday was December 7th. The day before yesterday was ・・・.
カレンダーを見ながら、日付の言い方(序数)をALTと一緒に練習する。
5 2 Review
<位置の表し方>
  1. in, on, under, by, behind, in front ofの位置関係を両手を使いながら示す。
  2. HRTと一緒に両手を使ってやってみる。
  3. HRTの発話を聞いて、手で位置関係を示す。
  4. HRTの両手を見て、位置関係を発話してみる。
HRTと一緒に、前時に学習した一の表し方を復習する。

実際に物を使いながら、デモを示す。
○○ is in my pocket.

10 3 Storytelling
<Spot's First Christmas>

ALTによる読み聞かせ。HRTは絵本をもち、子供たちが絵本の内容を類推しやすいようにサポートしたり、しかけ絵本をめくったりする。

"Spot's First Christmas" (Eric Hill)
10 4 Chant
<What do you want for Christmas?>
What do you want for Christmas?
  1. Listen to the chant.
    What kind of things did you hear?
    (カードを黒板に貼っていく)
  2. Listen and point to the card.
  3. (やりたい子を募り、カードを持たせる。)
    Listen and raise(point to) the card.
    (カードを持っている子はカードを上げ、持っていない子は、カードを指す。)
"What do you want for Christmas?"
(Carolyn Graham, Oxford Univ. Press)
15 5 Activity
<Let's make a Christmas tree!>
Look at these handprints. Which one is the biggest? Whose handprint is this?
  1. Trace your handprint on construction paper.
  2. Carefully cut it out.
  3. Write your name in your handprint.
  4. Bring it to me.

HRTは子供たちが持ってきた手形をクリスマスツリー型に模造紙に貼っていく。

大きさの異なる数枚の手形を用意しておき、それを示しながら左の問いかけを行っていく。
  • 1年生の手形
  • HRTの手形
  • ALTの手形
  • 手のいちばん大きな職員の手形
1 6 Greeting
That's all for today.