English Lesson Plan 30 (4th grade)

Feb 2,2006

1 Aims
(1) チャンツ"You're My Valentine"(Carolyn Graham)を聞き取ったり歌ったりする活動を楽しむ。
(2) バレンタインデーについて知り、アクティビティを楽しむ。

2 Language use
I like 〜. tigers, cats, zebras, bats, crocodiles, frogs, dinosaurs, dogs, butterflies, bees

3 Lesson

Min. Activities Notes
4 1 Greeting
How are you? It is Thursday February 2nd.
Look at this calendar. It is February 14th. It is Valentine's Day.
In Japan, only girls give boys chocolates. But in America, both boys and girls exchange presents.
カレンダーを提示

日本とアメリカの違いを知らせる。

10 2 Activity 1
<Chant>"You're My Valentine(Carolyn Graham)"
  1. Listen to the chant.
  2. Did you hear any animals?
  3. Listen to the chant one more time.
    ある程度聞き取れるまで何度も繰り返して聞く。
  4. Let's Chant together.
"You're My Valentine"(Carolyn Graham)

チャンツに出てくる動物を裏返しにして黒板に貼っておき、子供たちが聞き取れた動物から表にしていく。

5 3 Activity 2
<Find differences>
(ワークシートを配布)
Look at these pictures. They are different.
We can find 10 differences between A and B.
If you find them, raise your hand. Don't say.
黒板にもワークシートと同じ絵を拡大して提示しておく。
10 4 Activity 3
<Storytelling>
"Froggy Gets Dressed"の読み聞かせ。
(読み聞かせの後、"Froggy's First Kiss"を示し、次の時間にALTに読んでもらうことを告げる。)
絵を指し示したり、身振りを交えたりしながら、子供たちが絵本の内容を類推できるように配慮する。
15 5 Activity 4
<Let's make Valentine's Cards>
Let's make a Valentine's card to your family.
  1. Write your family's name here.
  2. You see five hearts. Color them red.
  3. Write a message to your family.
  4. Fold this sheet in four.
  5. Cut along this line like this.
  6. Don't cut this black point.
1ステップずつ、順を追って作らせる。

実物を示したり、ジェスチャーを交えたりしながら、子供たちが英語を類推しやすい状況を作る。

1 6 Greeting
That's all for today.
 
授業記録へ