English Lesson Plan 31 (4th grade)

Feb 10,2006

1 Aims
(1) チャンツ"You're My Valentine"(Carolyn Graham)を聞き取ったり歌ったりする活動を楽しむ。
(2) バレンタインデーについて知り、アクティビティを楽しむ。

2 Language use
I like 〜. tigers, cats, zebras, bats, crocodiles, frogs, dinosaurs, dogs, butterflies, bees
Do you like tigers? Yes, I do. I like tigers.
Do you like bats? No, I don't. I don't like bats.

3 Lesson

Min. Activities Notes
9 1 Greeting & Song(ALT & HRT)
(ALT)How are you? It is Friday February 10th.
(HRTが"I like ○"と歌う。○の部分は歌わずにclap)
We sang this song last week. Do you remenber all animals?
(子供から出てきた動物からカードを黒板に貼っていく)
Put them in order.
Let's sing together.
"You're My Valentine"(Carolyn Graham)
10 2 Listening(ALT)
(HRT)
バレンタインデーとはどんな日ですか。」と日本語で問い、何人かに答えさせる。
Could you talk about Valentine's Day in America?

(ALT)
In America, we celebrate Valentine's Day on February 14th. Valentine's Day is mainly a day for couples;however, friends and family members often exchange Valentine cards and chocolate as well. Special cards and candy are made for Valentine's Day. Valentine's cards will say things like "Be My Valentine" or "Happy Valentine's Day." Candy and cards also come in the shape of hearts and cupids.
Unlike Japan, it is more common for boys to give to girls on Valentine's Day. Sometimes people will give special presents like jewelry, flowers, or perfume. Many couples go out to eat on Valentine's Day.
It is a fun day for elementary school students in America. On Valentine's Day, they exchange cards and candy with their friends at school. Sometimes the teachers will hand out special treats in class too.
I hope that on Tuesday you all have a very Happy Valentine's Day!

日本のバレンタインデーとアメリカのバレンタインデーの違いに着目しながら、ALTの話を聞く。

バレンタインデーの歴史についても知らせる(日本語で)。
※ 今から、1800年ほど前のことです。ローマにクラディウス二世という王様がいました。この王様は、若者たちが戦争に出たがらないので困っていました。王様は、若者たちが戦争に出ないのは、家族や愛するものを失いたくないからだと思い、結婚を禁止してしまいました。
しかし、かわいそうな兵士を見て、内緒でこっそりと結婚させてくれていた神父さんがいたのです。その人の名をバレンタインと言います。そう、バレンタインとは人の名前だったのですね。
ところが、それを知った王様はバレンタインを処刑してしまいました。2月14日は、バレンタインが処刑された日なのです。

5 3 Activity 1(ALT & HRT)
<インフォメーションギャップ・インタビュー>
  1. Demonstration
    (HRT)Do you like tigers?
    (ALT)Yes, I do. I like tigers.
    (ALT)Do you like cats?
    (HRT)No, I don't. I don't like cats.
    (どんなやりとりがなされたのかを類推させる。)
  2. Explanation
    (右のようなワークシートを配布)
    ペアを組み、自分の相手がその動物が好きかどうかを予想し、好きだと思ったら○、嫌いだと思ったら×をワークシートに記入する。
    相手に、Do you like ~?とインタビューし、実際に答えを○×で記入していく。
    予想と答えの合致した数が得点となる。
  3. Game
    Make pairs. Let's play the game.
黒板に貼られている"You're My Valentine"のカードを使用する。

ワークシート

Animals
My Guess
The Answer
tigers
cats ×
zebras × ×
dogs
bats ×
frogs ×
dinosaurs × ×
crocodiles
bees × ×
butterflies
Points
4
10 4 Activity 2(ALT)
<カードゲーム(神経衰弱)>
  • グループにひと組ずつカードを配布する。
  • グループ内で神経衰弱を行う。
  • マッチしたカードを引いたら、I like ~.と言って、カードをもらう。マッチしていなかったら、I don't like ~.と言って、次の人の番になる。
最初に人グループを例に、デモンストレーションを行い、ルールを把握させる。
10 5 Song(HRT)
"One, Two, I Like You"
CDやキーボードに合わせて、一緒に歌う。
"One, Two, I Like You"(Carolyn Graham)
1 6 Greeting
That's all for today.
 
授業記録へ