English Lesson Plan 34 (4th grade)

Mar 2,2006

1 Aims
(1) 月や日付の表現に慣れ、自分の誕生日を答えることができる。
(2) "Girl's Day"(『かえるの合唱』のメロディで)を楽しむ。

2 Language use
When is your birthday? My birthday is March 2nd. I'm 10 years old.

3 Lesson

Min. Activities Notes
4 1 Greeting
Hello, everyone. How are you today?
Today is Thursday March 2nd.
It's my birthday. Do you know how old I am? I'm 41 years old.
2と2ndの違いを意識させる。
10 2 Practice
<誕生日の尋ね方と答え方>
  1. 日付の言い方を復習する。
    1st〜31st
  2. When is your birthday?というHRTの問いに答えさせる。
カレンダーを提示しながら、序数の表現を復習する。

月のカードも黒板に提示しておく。

10 3 Activity 1
<誕生日インタビュー>
When is your birthday?
My birth day is 〜.
上の会話を繰り返しながら、友だちの誕生日をインタビュー用紙に記録していく。
学級名簿をインタビュー用紙として利用する。

時間内にできるだけたくさんの友だちにインタビューするように促す。

5 4 Activity 2
<誕生日インタビュー2>
HRTがWhen is 〜's birthday?と問い、本人以外が手を挙げて答える。
列対抗とし、答えられた子供がいる列にポイントを与えていく。
10 5 Song
<"Girl's Day">
『かえるの合唱』のメロディで下の歌を歌う。
We love Hina Matsuri!
We love Hina Matsuri!
Girl's Day! Girl's Day!
Hina Matsuri is Girl's Day.
"Girl's Day" melody: Kaeru No Gassho
by Kathleen Kampa and Charles Vilina (C)2006
10 6 Storytelling
<"Spot's Birthday">
"Spot's Birthday Party"(Eric Hill)
1 7 Greeting
That's all for today.
 
授業記録へ