English Lesson Plan 2 (3rd grade)

May 9,2006

1 Aims
(1) 数や曜日を聞き取ったり、発話したりする活動を楽しむ。
(2) "THE VERY HUNGRY CATERPILLAR"(Eric Carle)の読み聞かせを楽しむ。

2 Language use
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
Sunday, Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday, Saturday

3 Lesson

Min. Activities Notes
4 1 Greeting
Let's begin. Today we're going to talk about numbers and a day of the week.
数と曜日のフラッシュカードを示しながら、本時で学ぶ内容を伝える。
5 2 Practice 1
<Flash Card>
Can you say this number in English?
Let's say together.
(from 1 to 10)
(from 10 to 1)
(randomly)
1〜10の数字カードを提示しながら、英語での言い方を練習する。
・1→10の順で提示
・10→1の順で提示
・ランダムに提示
※ 使い終わったカードは、黒板に貼っておく(次のパーツで使用)。
5 3 Activity 1
<How many ○○?>
How many eyes do you have?
How many nose do you have?
How many mouth do you have?
How many ears do you have?
How many arms do you have?
How many fingers do you have?
How many pencils do you have?
Look at this. What's this? It's a calender. How many days are in a week?
We're talking about a day of the week.
顔の部位や、文房具等、身の回りのものを具体的に指しながら、数を問う活動を行う。最後に、1週間の日数を問い、曜日の学習へとつなげていく。

話されている英語の内容を類推しやすいように、ものを示したりジェスチャーを交えたりしながらinputを行う。
子供たちが答えやすいように、黒板に貼ってある数字カードを指し示しながら答えを選ばせる。

5 4 Practice 2
<Flash Card>
What day is it?
Let's say together.
(from Sunday to Saturday)
(from Saturday to Sunday)
(randomly)
曜日カードを提示しながら、英語での言い方を練習する。
・Sunday→Saturdayの順で提示
・Saturday→Sundayの順で提示
・ランダムに提示
※ 使い終わったカードは、黒板に貼っておく(次のパーツで使用)。
5 5 Activity 2
"
The Happy Weekend Song"
Now, listen to the music. This is a very short song.
  1. 聞く(HRTは、歌に合わせて黒板に貼られた曜日カードを指していく。)
  2. 口パクで歌ってみる。
  3. CDに合わせ、声を出して歌ってみる。
"The Happy Weekend Song"(Carolyn Graham)Oxford University Press
5 6 Activity 3
<曜日カルタ>
Let's play KARUTA! Make groups.
I'll give you 17 yellow cards. Spread the cards on your desks.
五色英語かるた(東京教育技術研究所)
5 7 Activity 4
モグラたたきゲーム
Who wins?
Let's play MOGURA TATAKI!
スマートボードを使用。

各班のカルタチャンピオンに挑戦させる。

10 8 Storytelling
<THE VERY HUNGRY CATERPILLAR>
曜日、数、果物の名前等の発話を促しながら、読み聞かせを進めていく。
"THE VERY HUNGRY CATERPILLAR"(Eric Carle)
スマートボードを使用。
1 9 Greeting
That's all for today.
 
授業記録へ