English Lesson Plan 9 (3rd grade)

Sep 8,2006

1 Aims
(1) 簡単なClassroom Englishを聴いて行動できる。
(2) 簡単なあいさつができるようになる。
(3) 1〜12の数の言い方に習熟する。

2 Language use
stand up, sit down, listen, quiet, point, make a circle, make a line
Hello. How are you? Fine, thank you.
1〜12

3 Lesson

Min. Activity Notes
4 1 Greeting
CDで"Hi, How are you?"を流し、歌える部分を一緒に歌う。
"Children's Jazz Chants Old and New" (Carolyn Graham)
5 2 Warm Up
CD(English Time 1)でClassroom English Chantを聞かせる。
・CDの指示を聞きながら動作する。できる部分は発話もしてみる。
English Time 1(Oxford)のCDを使用する。
10 3 Practice
<The Counting Chant>
Listen to the chant.
  1. What kind of things did you hear in the chant?
    子供たちが答えてきた順にピクチャーカードを黒板に貼っていく。
  2. What numbers did you hear in the chant?
    子供たちが答えてきた数字を黒板に貼っていく。
  3. How many pencils? How many pens? How many books?
    チャンツに出てきた「物」と「数」を対応させる。
  4. Listen and point to the card.
    チャンツを聞きながら、チャンツに合わせて、黒板に貼られたカードを指ささせる。
  5. Let's chant together!
    CDに合わせ、一緒にチャンツを楽しむ。
"The Counting Chant"(English Time 1 Oxford Univ.)
1〜3の過程で、子供たちが迷ったり、分からなかったりするときには、Do you want to listen one more time?と尋ね、何度もチャンツを聞かせる。
4の時には、HRTが一緒にカードを指さし、分からない子供もいっしょにできるようにする。
5 4 Practice 1
<12までの数>
Let's count from 1 to 12.
Let's count down 12 to 1.
I'll push the start button. Say "stop".
http://www.gld.mmtr.or.jp/~rie-y/12numC.swf

上記のサイトをスマートボードに提示しながら、数を発話に慣れる。

5 5 Practice 2
<時刻の言い方>
Look at the screen. What's this?
This is a clock. That's a clock, too.
What time is it? It's eleven o'clock.
What time is it?
http://www.gld.mmtr.or.jp/~rie-y/Oclock2.swf

上記のサイトをスマートボードに提示しながら、時刻の答え方を知る。
子供たちに要求するのは「数字」のみ。HRTは子供たちが答えてきた「数字」を受けて、It's ○ o'clock.とフィードバックしてやる。

10 6 Activity 1
<電話番号インタビュー>
Do you know your telephone number?
Write your telephone number here. Are you finished?

Interview five friends, and write their names and telephone number in these boxes.

OK. Let's practice. Let's say "What's your telephone number?"

Stand up, please. Get five telephone numbers.

my number ○○○-○○○○
name telephone number
5 7 Activity 2
<電話番号インタビュー2>
"What's ○○'s telephone number?"
とHRTが尋ね、知っている子供が手を挙げて答える。
誰も知らない場合には、本人に答えさせる。
1 8 Greeting
That's all for today. You can go back to the classroom.
 
授業記録へ