English Lesson Plan 15 (3rd grade)

Dec 20,2006

1 Aims
(1) HRTの発話内容やチャンツの内容を推測しながら聞く。
(2) クリスマスをテーマとしたactivityを楽しむことができる。

2 Language use
bright red, dark green, red stocking, green trees, gold ribbon, silver bell
What color did you hear? What sound did you hear?

3 Lesson

Min. Activities Notes
5 1 Opening
We have a special guest today. Can you guess?
(渋谷はCDを再生する。音楽が始まってしばらくしたら木元は教室に入ってくる。)
(木元)Merry Christmas!! I'm Santa Claus.Today is December 15th. When is Christmas? Christmas is December 25th.I'm a little early. Today, we're going to celebrate Christmas.
CDで"Santa Claus Is on His Way"("Holiday Jazz Chants" Carolyn Graham, Oxford Univ.)を流す。木元はサンタクロースのコスチュームで教室に登場する。

カレンダーを示しながら,クリスマスの日付を確認する。

5 2 Listening
<アメリカのクリスマス>
(渋谷)
What do you want for Chrismas? "PS3" or "Wii"?
KIMOTO SESNEI is going to talk about Christmas in America. Listen carefully.

(木元)
Chistmas is my favorite holiday. In America, people believe that Christmas is Jesus Christ's birthday, and on Christmas Eve, They go to church. At church, they all sing Christmas carols and hymns, and they pray.

Children hang Christmas stocking by the fireplace because it is said that Santa will come down the chimney on Christmas Eve to fill the stockings. Small presents and candy go into the stockings, and big presents go under the Christmas tree.

On Christmas morning, children open their presents. Christmas is usually spent with the family. In the evening they have a special Christmas dinner. In America they usually eat Turkey. We also eat stuffing, mashed potatoes, fruitcake, Christmas cookies.

Also, before Christmas we send out Christmas cards to thier family and friends. The cards usually say Merry Christmas and a Happy New Year, or Season's Greeting.

アメリカのクリスマスについて話を聞く。スライド写真を示し,子供たちが話の内容を推測しやすい状況をつくる。

子供たちが類推・理解できていないと判断したときには,HRTが子供たちの類推を助けるサポートをする。

<写真・絵・実物>

  • カレンダー
  • イエス・キリストの肖像
  • クリスマスツリー
  • 暖炉と煙突
  • 靴下
  • 七面鳥等のクリスマスディナー
  • クリスマスカード
10 3 Chant
<チャンツ『Christmas Colors, Christmas Sounds』>
  1. Let's chant! First of all, just listen.
    What kind of things did you hear?
    We can hear four colors in this chant. What color did you hear?
    (四つの色が聞こえるまで繰り返し聞く。音については難しいので,チャンツと共にカードを提示していく。)
  2. Listen to the chant while pointing to the cards.
  3. (Listen and raise the card.)
チャンツを聞かせた後,聞こえた色や聞こえた音を答えさせる。HRTは子供たちの答えを聞きながら,対応したpicture cardを黒板に貼っていく。HRTはチャンツに出てくる物の実物や絵カードを準備しておく。
1回目 チャンツに出てくるものや色,音に留意して聞く。
2回目 カードを指しながら聞く。
(3回目 カードや実物を持ち,チャンツに合わせて上にあげながら聞く。)
10 4 Chant 2
<チャンツ『What do you want for Christmas?』>
  1. Listen to the chant.
    What kind of things did you hear?
    (カードを黒板に貼っていく)
  2. Listen and point to the card.
  3. (やりたい子を募り、カードを持たせる。)
    Listen and raise(point to) the card.
    (カードを持っている子はカードを上げ、持っていない子は、カードを指す。)
"What do you want for Christmas?"
(Carolyn Graham, Oxford Univ. Press)
10 5 What do you want for Christmas?
渋谷と佐藤がdemonstrationを示す。)
  1. 木元がWhat do you want for Christmas?と尋ねる。
  2. 渋谷と佐藤は黒板のカードの中から欲しいものを一つずつ木元に告げる。
  3. Merry Christmas, 1-2-3!といいながらジャンケンをし、勝った方が両方もらえる。

デモを示した後、クラス代表を前に出させ、クラス対抗でゲームを行う。
1組vs2組→2組vs3組→1組vs3組

子供たちがクリスマスプレゼントとして、喜びそうな物のピクチャーカードを黒板に掲示する。
5 6 Greeting
Let's have Christmas cookies!
Have a Merry Christmas and a Happy New Year!
全員でクリスマスクッキーを食べ、"Have a Merry Christmas and a Happy New Year"と挨拶をして授業を終える。
授業記録へ