English Lesson Plan 13 (3rd grade)

Feb 4,2009

1 Aims
(1) 複数の色を混ぜ合わせたときにできる色を考える。
(2) 4つの活動を楽しみながら,英語の内容を推測したり推測内容に基づいて反応したりする。
(3) 色を表す表現を聞き取ったり発話したりする。

2 Language use
green, yellow, purple, blue, orange, black, white, fox, frog, butterfly, cat, snake, bird, fish, dog

3 Lesson

Min. Activity Notes
5 1 Let's sing a song. (“I See A Star”)
 ピクチャーカードを少しずつ示しながら,形の名前を当てさせていく。
What's this shape? It's a diamond.
 手で様々な形を作り,それを子供に示しながら問う。
Can you make a circle? (triangle, square, rectangle, star)
Can you find a star in the classroom? Oh, I see a star!(他の形についても同様に尋ねていく。)
Do you remember this song? “I See A Star” Let's sing the song and point to the card.
・形のピクチャーカードを予め教室内に貼っておく。
・それぞれの形は,手で作っても全身で作ってもよしとする。
・使用する曲は,"I See A Star" (Magic Time 1, Oxford University Press)
10 2 Storytelling (“The Secret Birthday Message”)
Come over here.
Look at this picture. Can you see stars in this picture? How many stars do you see? Let's count them together.
Where's a semicircle? Can you point to it?
 絵本に出てくる形や数を子供たちに問いながら読み聞かせていく。
 黒板に掲示したメッセージと対応させながら,読み進める。
・子供たちを前に集めて読み聞かせを行う。
・使用する絵本は“The Secret Birthday Message” (Eric Carle)
・絵本に出てくるメッセージを拡大して黒板に掲示しておく。
■絵本に出てくる形の名前を聞き取ったり発話してたりしている B
5 3 What color do we get?
(拡大したワークシートを掲示)
Look at this sheet. What's this color? Yes, it's red. What's this color? Yes, it's yellow. If we mix red and yellow, what color do we get? Yes. We get orange. Color the circle orange.
(一人一人に「色のたし算ワークシート」を配布する。)
Take out your colored pencils and color the circles.
Are you finished? Let's check them together.
If we mix blue and red and yellow, what color do we get?
Do you remember this? Yes, it's a bunbun-goma. Let me try. Do you want to make bunbun-goma?
・拡大したワークシートを掲示し,最初の問いを全員で考えた後,一人一人にワークシートを配布する。
・ワークシートには,,子供が予想できないであろう色のたし算を入れておき,ぶんぶんごまを使って確かめる。
■色の名前を聞き取ったり発話したりしている。
20 4 Let's make a bunbun-goma.
Let's make a bunbun-goma.
(ワークシートを配布)
We see five shapes in the sheet. What's this shape.(5つの形の名前を確認する。)
1. Choose one shape. Which shape did you choose?
2. Color the top. You can use any colors you like.
3. Cut your shape out with scissors. You may cut it out very rough like this.
4. Then paste your shape on the cardboard with glue.
5. Next cut your shape out with scissors.
6. I'll make holes at the two dots.
7. Then put the string through the holes.
8. Tie the ends of the string.
9. Enjoy spinning your bunbun-goma. Spin the bunbun-goma like this. Can you do it?
・ぶんぶんごま作りは1ステップずつ指示を出しながら進めていく。
・机間巡視をしながら,
What shape is your bunbun-goma?
What color will you see?
 等と問いかけていく。
・時間に余裕のある子供については,もう一つ作ってもよいことを伝える。

■HRTの説明を聞きながら,ぶんぶんごま作りを楽しんでいる。
授業記録へ