English Lesson Plan 4 (5th grade)

May 14,2009

1 ねらい
・数を表す英語表現に慣れ親しみ,聞き取ったり発話したりしようとする。
・自分の手のサイズをインチで測ったりする活動を楽しむ。

2 展開

Min. Activities Notes
10 1 数字を言えるかな?
(1〜99までの数字シートを黒板に貼る。)
1. 1〜10を復習する。Can you say this number?
2. 11〜19までの言い方を練習する。
3. 20,30,40,50,60,70,80,90を復習する。
4. 21,22,23・・・を練習する。
5. ALTが指した数字を言ってみる。
・13と30、14と40、15と50等の違いを意識させながら、練習するようにする。
10 2 Songs <The Shoulders Song(Carolyn Graham)>
1. Listen to the song. We can hear some body parts and numbers in this song. Listen carefully.
(CDを聴く)
Can you hear any body parts? What body parts can you hear?
Can you hear any numbers? What numbers can you hear?
(子供たちが聞こえたbody partsを発表させ、body partsのピクチャーカードを黒板に貼る)
2. Listen to the song and pointing to the cards.
3. Listen to the song and watch us.(ALT and JLT touch the body barts)
4. Let's sing the song and do the action together.
CD "Children's Jazz Chants Old and New" (Carolyn Graham)を使用

聞くことに重点を置。歌の中に出てくる体の部位や、数を表す表現を聞き取らせる。

歌詞の順にピクチャーカードを貼っておく。

10 3 誰の手形?
 3つの手形(ATL・JLT・HRT)を提示する。
These are handprints. (2つの手形を示して)Which is bigger? (もう1つの手形を示して)Which is bigger? (3つの手形を示して)Let me try.(手形を重ね合わせて提示し、子供に尋ねる。)
Which is the biggest? This one is the biggest.
This is my handprint? Whose handprint is this? This is ○○'s handprint and this is ○○'s handprint.

JLT:How tall are you?
ALT:I'm ○○○ centimeters tall.
JLT:How long is your arm? Can I measure your arm?
JLT:Can you measure my arm? Which is longer?

・3つの手形(ATL・JLT・HRT)は色分けしておく。
・4の「サイズを測ろう」で子供たちに測らせる部分と同じ部分をHRTが測り,表に記録していく。単位はすべてインチとする。
■ALTやJLTの発話を聞き,「どの手形が大きいか」「誰の手形か」等の問いの意味を推測し、答えることができる。

15 4 サイズを測ろう
Make groups. I'll give one measure for each group.
Use your measure and measure your hand.
Write the sizes in these boxes.
Do you understand? OK. Let's measure your hand.
Who has the biggest hand?

Are you finished measuring?
Whose hand is the biggest?
Whose arm is the longest?
・自分で測ることは難しいので,グループの中でお互いに測り合うようにさせる。
・机間巡視をしながらグループ毎にいちばん手の大きい子供を尋ねていく。
■お互いの手の大きさを測りながら,記録表に記録することができる。
授業記録へ