English Lesson Plan 6 (5th grade)

May 28,2009

1 ねらい
・数詞を聞き取ろうとしたり発話しようとしたりする。
・ALTやHRTの発話内容を推測しながら,数を扱った活動を楽しむ。
2 展開

Min. Activities Notes
5 1 Warm Up & Review
Nate sensei will point to the card. Can you say the number? Let's say the number together.
What's this number?
次の順で聞いたり発話したりしてみる。
0〜10→11〜19→20,30,40・・・→21,22,23・・・→30,13、40,14・・・
0〜99の数字チャートを黒板に提示しておく。

最初は、ALTの後について一緒に発話させながら、慣れてきたら、子供たちだけで発話させる。

15 2 BINGO!
1〜49までの数字をランダムにプリントしたビンゴシートを使用。
ビンゴシート作成サイト

http://bingo.mt-oomiya.com/contents01.php

HRTは、ALTが数字を発話した後、少しの間を空けてその数字を板書する。

10 3 Do you know this number?
※ 子供にとって身近な数字が答えとなるクイズを出題する。
How many students are there in this classroom?
How many girls are there in this classroom?
How many boys are there in this classroom?
Do you know him? What's his player's number?
How old is Nate sensei?
How old is Shibuya sensei?
How old is this wine?
スポーツ選手(イチロー、松井、松坂、中村俊輔、矢野貴章、ロナウド)の写真を用意しておく。
10 4 How many squares do you see?
Look at this sheet. We see many squares in this sheet. How many squares do you see in this sheet? Let's count them and write the answer.
Let's count them together.
※ 同じ大きさの正方形ごとに数え、後でたし算をしながら答えを示す。
使用するワークシート

解答の際は、色分けされた正方形を示し、それぞれの正方形を全員で数えていく。

5 5 振り返りカードを記入する。
※ 振り返りカードを配布し、記入させる。
振り返りカード

授業記録へ