English Lesson Plan 7 (5th grade)

June 3,2009

1 ねらい
・数詞を聞き取ろうとしたり発話しようとしたりする。
・JLTの発話内容を推測しながら,数を扱った活動を楽しむ。
2 展開

Min. Activities Notes
5 1 Warm Up & Review
I'll point to the card. Can you say the number? Let's say the number together.
What's this number?
次の順で聞いたり発話したりしてみる。
0〜10→11〜19→20,30,40・・・→21,22,23・・・→30,13、40,14・・・
0〜99の数字チャートを黒板に提示しておく。

最初は、JLTの後について一緒に発話させながら、慣れてきたら、子供たちだけで発話させる。

15 2 BINGO!
50〜99までの数字をランダムにプリントしたビンゴシートを使用。
ビンゴシート作成サイト

http://bingo.mt-oomiya.com/contents01.php

JTLは数字を発話した後、少しの間を空けてその数字を板書する。

10 3 キーナンバーゲーム
Put one eraser between you and your partner.
When you hear the keynumber, take the eraser quickly.
『英語ノート』p.20
10 4 スネークス・アンド・ラダーズ・ゲーム
Make groups and everybody needs an eraser.
First of all, do JANKEN in English.
If you win with rock, you can move your eraser one space. If you win with scissors, you can move your eraser two spaces. If you win with paper, you can move your eraser three spaces.
If you land on the bottom of the ladder, you have to say the number. If you can say the number, you can move up to the top.
If you land on the head of a snake, you must move down to the tail.
『英語ノート』p.20

ゲームシートを拡大したシートを黒板に掲示しながら、ルールを説明する。

5 5 振り返りカードを記入する。
※ 振り返りカードを配布し、記入させる。

授業記録へ