English Lesson Plan 12 (5th grade)

Jul 9,2009

1 Aims

(1) 写真を見たり絵に色をぬったりする活動を通し,国によって虹や太陽の色の認識の仕方が異なることを知る。(「言語や文化についての体験的な理解」)

(2) 活動を楽しみながら,英語の内容を推測したり反応したりする。(「積極的にコミュニケーションを図ろうとする態度」)

(3) 色を表す表現を聞き取ったり発話したりする。(「外国語の音声や基本的な表現への慣れ親しみ」)

2 Language use
pink, black, white, green, red, blue, yellow, brown, purple, orange, indigo, gray,light green
How many colors are there in this flag? What color is this?

3 Lesson

Min. Activities Notes
5 1 Song(JLT)
Let's sing "Sing a Rainbow".
・今月の歌を歌う。
15 2 How many colors do you see in the rainbow?(ALT & JLT)
^ なぜ“rainbow”って言うの?
What's this? Can you read this kanji? Yes, it's “niji”. 虫 means a snake and 工 means a bridge.
C:虹は「にじ」と読むのか。
C:虫は蛇,工は橋という意味なのか。確かに,虹は橋みたいだな。
How do you say niji in English? Yes, we say niji rainbow in English. What's rain in Japanese? Yes, rain means ame in Japanese. What's a bow? This is a bow and this is an arrow. That's why we call this rainbow.
C:rainbowは雨と弓という言葉からできているのだ。
C:英語でも2つの言葉がくっついて1つの言葉になることがあるのだな。
_ 虹は何色?
Look at this picture. It's a beautiful rainbow. How many colors do you see in this rainbow?
C:7色だ。
C:もっとたくさん見えるよ。
In Japan most people think a rainbow has seven colors.
In America・・・How many colors do they think a rainbow has?
In Germany・・・How many colors do they think a rainbow has?
In Russia・・・How many colors do they think a rainbow has?
In Okinawa they think a rainbow has only two colors.
C:国や地方によって,虹の色はいろいろに考えられているのだな。
` 虹と太陽に色をぬろう
Now, we're going to do some coloring. Color the rainbow and the sun with your colored pencils.
C:虹の色はどんな順序で並んでいたかな。
C:太陽は赤でぬればいいな。
What color did you color number one? I'll show you the answer. Number one is red.
C:虹の色は,そういう順序で並んでいたのか。
What color is your sun?
In America most students color the sun yellow or orange.
C:虹だけではなく,太陽の色も見え方は様々だな。
What color did you color number one? I'll show you the answer. Number one is red.
C:虹の色は,そういう順序で並んでいたのか。
What color is your sun?
In America most students color the sun yellow or orange.
C:虹だけではなく,太陽の色も見え方は様々だな。
・漢字と英語を対比的に示しながら言葉の意味を考えさせる。
・弓矢の絵を示しながら,視覚的にrainbowという語の意味をとらえさせるようにする。

・イラストではなく写真を示しながら,実際にいくつの色が見えるかを問う。



・それぞれの国旗を黒板に掲示し,国と虹の色の数を対応させる。この活動を通し,国や地域によって,認識される虹の色の数や太陽の色は様々であることを知らせる。
・主虹と副虹では色の配列が逆であるが,ここでは,主虹だけを示す。




■虹の色や太陽の色の認識の仕方が国によって異なることが分かる。(観察及び自己評価カード)

10 3 Storytelling(ALT)
“Mouse Paint”
His red feet stirred the yellow puddle. What color can you see?
Do you know what this is? This is a bunbun goma.
What color do you see in the top. What color can you see?
C:赤と黄色を混ぜたら,オレンジかな。
If we mix red and yellow, what color can we see? Let me try.
C:すごい,本当にオレンジになった。
If you mix three colors, what color do you get?
C:3つ混ぜたら,何色になるのだろう。
・色画用紙で作ったmouseを操作したり,ぶんぶんごまを使って色を混ぜ合わせたりしながらインタラクティブに読み聞かせるようにする。

■2色を混ぜると何色になるのかを考える。(観察及び自己評価カード)
5 4 Magic Time(JLT)
“Three magic ropes”
I'm going to show you a magic trick. Do you remember the three colors in the book?
C:red, blue, yellow(赤,青,黄色)
I have three ropes.
What color is this rope?
C:It's red.
What color is this one?
C:It's yellow. (It's blue.)
Here's your rope. Take this. Can you tie your rope like this to make a circle? Good! Thank you. Can I have the rope back, please?
Now I'm going to chain them together.
I'll put a spell on them. Can you say "1,2,3"?
Now I'll unchain them.
I'll put a spell on them. Can you say "1,2,3"?
C:なんで繋がったり,離れたりするのだろう。不思議だな。
・任意の子供を2人選び,ロープを結ばせる。
・magicで使う赤・黄・青の3色は活動2のStorytellingでも共通して出てきた色である。3つの色を確認しながら2つの活動をつなげたい。


■目の前で行われるmagicを楽しみながら,英語の意味を推測している。(観察及び自己評価カード)
10 5 Show your flag(ALT)
前々時に自分がデザインした旗をALTに見せて、感想を言ってもらう。
・前々時で作成した旗を用意しておく。
授業記録へ