English Lesson Plan 13 (3rd grade)

Sep 9,2009

1 Aims
(1) 複数の色を混ぜ合わせたときにできる色を考える。
(2) 4つの活動を楽しみながら,英語の内容を推測したり推測内容に基づいて反応したりする。
(3) 色を表す表現を聞き取ったり発話したりする。

2 Language use
square, triangle, rectangle, heart, diamond, star, circle

3 Lesson

Min. Activity Notes
10 1 Can you find a square? (“I See A Star”)
・ピクチャーカードを示しながら,形の名前を確認していく。
What's this shape? Do you remember the name of the shape? Yes. It's a diamond.
・ポスターの中から指示された形を探す。
Can you find a square? Here it is. Can you find a triangle? Here it is.
・"I See A Star"を歌う。
Do you remember this song? “I See A Star” Let's sing the song together.
・ポスター(Magic Time 1, Oxford University Press)

・"I See A Star" (Magic Time 1, Oxford University Press)

5 3 What color do we get?
(拡大したワークシートを掲示)
Look at this sheet. What's this color? Yes, it's red. What's this color? Yes, it's yellow. If we mix red and yellow, what color do we get? Yes. We get orange. Color the circle orange.
(一人一人に「色のたし算ワークシート」を配布する。)
Take out your colored pencils and color the circles.
Are you finished? Let's check them together.
If we mix blue and red and yellow, what color do we get?
Do you remember this? Yes, it's a bunbun-goma. Let me try. Do you want to make bunbun-goma?
・拡大したワークシートを掲示し,最初の問いを全員で考えた後,一人一人にワークシートを配布する。
・ワークシートには,,子供が予想できないであろう色のたし算を入れておき,ぶんぶんごまを使って確かめる。
■色の名前を聞き取ったり発話したりしている。
25 4 Let's make a bunbun-goma.
Let's make a bunbun-goma.
(ワークシートを配布)
We see five shapes in the sheet. What's this shape.(5つの形の名前を確認する。)
1. Choose one shape. Which shape did you choose?
2. Color the top. You can use any colors you like.
3. Cut your shape out with scissors. You may cut it out very rough like this.
4. Then paste your shape on the cardboard with glue.
5. Next cut your shape out with scissors.
6. I'll make holes at the two dots.
7. Then put the string through the holes.
8. Tie the ends of the string.
9. Enjoy spinning your bunbun-goma. Spin the bunbun-goma like this. Can you do it?
・ぶんぶんごま作りは1ステップずつ指示を出しながら進めていく。
・机間巡視をしながら,
What shape is your bunbun-goma?
What color will you see?
 等と問いかけていく。
・時間に余裕のある子供については,もう一つ作ってもよいことを伝える。

■HRTの説明を聞きながら,ぶんぶんごま作りを楽しんでいる。
5 5 振り返りカード ・振り返りカード
授業記録へ