English Lesson Plan 20 (5th grade)

Oct 28,2009

1 Aims
(1) Halloweenについて知る。
(2) Halloweenをテーマとしたactivityを楽しむことができる。

2 Language use
What do you want to be for Halloween?
I want to be a witch. (Frankenstein, black cat, ghost, mummy, skeleton, jack-o'-lantern, green-eyed monster)

3 Lesson

Min. Activities Notes
4 1 Greeting(HRT & ALT)
Hello, everyone. How are you today?
※ カレンダーを示しながら、10月31日がハロウィンであることを教える。
Today we're going to talk about Halloween.
What's Halloween? Could you talk about Halloween in America?
"Witches, witches"(Carolyn Graham Holiday JAZZ CHANTS)
5 2 Listening(ALT)
In America, on October 31st we celebrate Halloween. It is supposed to be the day when spirits of the dead come back to earth. So everyone dresses up in scary costumes like ghost, witches, and monsters.

When it gets dark on October 31st, children wearing their Halloween costumes go trick or treating. Each child has a bag, and they go to from house to house and say 'trick or treat'. The adults at each house put some candy in every child's bag.

Outside of every house, there is a jack-o'-lantern. A jack-o'-lantern is made from a pumpkin. In Canada, all the pumpkins are orange, and we carve out the pumpkins, and carve scary faces on to one side of the pumpkin. Then we put a candle inside the carved pumpkin and put it outside of our house.

HRTは、ALTの話に合わせながらジェスチャーやピクチャーカードを示し、子供たちが英語の内容を類推し易いようにする。

左の説明は段落毎に行い、段落毎に子供たちがどの程度内容を類推できたかを確認し、必要であれば、日本語で補足をする。

10 3 Activity 1(HRT)
<Halloween Colors>
  1. Listen to the chant.
  2. What kind of things did you hear in this chant? Did you hear any colors?
    子供たちから出てきた色やキャラクターを黒板に提示していく。その際、チャンツに出てくる順に貼っていき、聞こえたものと聞こえていないものをはっきりさせていく。
  3. Listen to the chant and point to the card.
  4. Let's chant together.
  5. 11名ずつ前に出させ、HRTのチャンツに合わせて、カードを上げさせる。カードを持っていない子供は、言えるところを一緒に言ってみる。(3回繰り返す。3回目はCDを使う。)
"Halloween Colors"(Carolyn Graham Holiday JAZZ CHANTS)

チャンツに出てくる色やキャラクターのカードを11種類、予め準備しておく。
black cat, orange pumpkin, white ghost, green-eyed monster, black, orange, white, green, black cats, witch's hats, jack-o'-lanterns

10 4 Activity 2(ALT & HRT)
<Word Search>
ALTがWord Searchのルールを説明する。
ワークシートは一人1枚配布するが、Word Searchはグループで助け合いながら行う。
Kids com(2002年10月号)アルクのワークシート
10 5 Activity 3(ALT & HRT)
<Draw a face on the jack-o'-lantern!>
ワークシートを配布し、jack-o'-lanternの表情を書かせる。
Draw a face on the jack-o'-lantern!
Color the jack-o'-lantern. Cut it out.
終えた子供から、jack-o'-lanternのお面を着け、ALTかHRTのところへ来て、trick or treatと言い、お菓子をもらう。
Kids com(2002年10月号)アルクのワークシート

作成したjack-o'-lanternは切りぬいて教室内に掲示する。

candyを人数分用意する。

5 6 Storytelling(ALT & HRT)
<"Boo Who?"(Joan Holub)の読み聞かせ>
HRTが絵本を持ってページをめくり、ALTが読み聞かせる。
5 7 ふりかえり(HRT)
ふりかえりカードを書く。
ふりかえりカード