English Lesson Plan 8 (5th grade)

1 Aim
(1) ローマ数字の表記の仕組みに気付き、ローマ数字を読んだり書いたりする活動を楽しむ。
(2) 数字を英語で聞いたり読んだりする。

2 Lesson

Min. Activities Notes
5 1 Greeting
How are you today? Are you fine?
What day is it? Wednesday, June 9th.
Today we're going to talk about numbers.
日付等を尋ねながら、数字を扱う活動へとつなげていく。
10

2 Bingo
(0〜99までの数字チャートを提示)
Can you say these numbers in English? What's this number? Good!
(5×5のビンゴシートを配布)
You can choose 24 numbers from 1 to 50. Put them into these spaces.
全員が数を入れ終わったところで、ビンゴゲームを楽しむ。

数字チャート

ビンゴシート

10 3 What's this number?
IからXまでのローマ数字表記を示しながら、表記の仕組みを思い出す。
左側はマイナスを表し、右側はプラスを表すことを確認する。(※ V=5 IV=4 VI=6)
※ ローマ数字の表記を扱った活動は昨年度までに行っている。
15 4 How do you write 2010?
  1. What's this number? (LI=51)
  2. What's this number? (XLV) I'll give you a hint. This is my age.(45)
  3. How old is Takahashi sensei? He is 38 years old. How do you write 38 in Roman numerals?
  4. How many children are there in 5th grade? There are 109 children in 5th grade. How do you write 109 in Roman numerals? (CIX)
  5. There are 554 children in our school. Can you write 554 in Roman numerals? (DLIV)
  6. What's this year? Can you write 2010 in Roman numerals?(MMX)
    L=50
    C=100
    D=500
    M=1000
    5 5 ふり返り
    ふり返りカードを書く。
    ※ ふり返りカード
    授業記録へ