English Lesson Plan 14 (5th grade)

1 Aims
(1) ALTの発話内容を推測しながら,形をテーマとした活動を楽しむ。
(2) 様々な形の名称を聞き取ろうとしたり発話しようとしたりする。

2 Language use
circle, triangle, rectangle, square, oval, diamond, star, pentagon, hexagon, heart

3 Lesson

Min. Activities Notes
5 1 Greeting & Warm Up
How was your summer holiday? Could you talk about it?
■ピクチャーカードを少しずつ提示し,その形を当てる。
What shape is this? It's a (circle, triangle, rectangle, square, oval, diamond, star, pentagon, hexagon, heart)
10種類のピクチャーカード(circle, triangle, rectangle, square, oval, diamond, star, pentagon, hexagon, heart)
7 2 Song
■歌を聞き,歌の中に出てくる形を聞き取る。
Listen to a song. We can hear some shapes in this song.
What shapes did you hear in the song? Do you want to listen one more time?
Listen and point to the card.(歌を聴きながら黒板に貼られているカードを指さしていく。)
Let's make the shapes with your hands. Can you make a circle? Do it like this. How do you make a star?
Listen and make the shapes.(歌を聴きながら,聞こえた形を指や手で作る。)
"I See A Star"(Magic Time 1,Oxford University Press)
・聞き取れた形のカードを黒板に貼っていく。
・出てきた順序を確認しながらカードを並べ替える。
・形を体や指で作る活動を楽しむ。
8 3 What's missing?
■黒板に貼られたカードの中から,外されたものを当てる。
Look at the board. We see ten shapes.
Close your eyes.(10枚のうち,1枚をはずす)
Open your eyes. What's missing? Triangle?
・10枚のピクチャーカードを黒板に貼る。
10 4 Storytelling
■絵本の中に隠された動物を当てながら読み聞かせを楽しむ。
Look at this book. What animals are these?
They are ducklings. Fuzzy Yellow Ducklings.
What shape is it? It's a circle. It's a fuzzy yellow circle. They are ducklings. What's next?
"Fuzzy Yellow Ducklings" (Matthew Van Fleet)
・形,色,感触の3点を強調しながら読み聞かせる。
10 5 Tangram
■指示を聞きながらタングラムを楽しむ。
Take out all the pieces out of the bag. You have seven pieces.
Let's make a square with these pieces.
Let's make a rectangle. Let's make a triangle.
Let's make animals with these pieces. What animal is this? It's a cat. Can you make a cat? Let's try.
Do you want a hint?
・タングラム
(提示用,学習者用)

@大きな正方形を作る。
A大きな長方形を作る。
B大きな三角形を作る。
Cねこを作る。
Dうさぎを作る。
5 6 ふり返り
■ふり返りカードを記述する。
・ふり返りカード
授業記録へ