English Lesson Plan 25 (5th grade)

1 Aims
(1) HRTやALTの発話内容やチャンツの内容を推測しながら聞く。
(2) クリスマスをテーマとしたactivityを楽しむ。

2 Language use
bright red, dark green, red stocking, green trees, gold ribbon, silver bell
What color did you hear? What sound did you hear?

3 Lesson

Min. Activities Notes
5 1 Opening
When is Christmas? Christmas is December 25th.
Christmas is coming soon. Today, we're going to celebrate Christmas.
CDで"Santa Claus Is on His Way"("Holiday Jazz Chants" Carolyn Graham, Oxford Univ.)を流す。

カレンダーを示しながら,クリスマスの日付を確認する。

10 2 Listening
<フィリピンのクリスマス>
What do you want for Chrismas?
Maria senei will talk about Christmas in Philippines. Listen carefully.
How do you celebrate Christmas in Philippines? Could you talk about that?

<ALT>

<HRT>
Do you have any questions?

アメリカのクリスマスについて話を聞く。写真等を示しながら,子供たちが話の内容を推測しやすい状況をつくる。

子供たちが理解できていないと判断したときには,HRTが子供たちの推測を助けるサポートをする。

<写真・絵・実物>

ALTの話の後、子供たちから質問を受け、それに答えてもらう。

10 3 Chant
<チャンツ『Christmas Colors, Christmas Sounds』>
  1. Let's chant! First of all, just listen.
    What kind of things did you hear?
    We can hear some colors in this chant. What color did you hear?
    (四つの色が聞こえるまで繰り返し聞く。音については難しいので,チャンツと共にカードを提示していく。)
  2. Listen to the chant and point to the cards.
チャンツを聞かせた後,聞こえた色や聞こえた音を答えさせる。HRTは子供たちの答えを聞きながら,対応したpicture cardを黒板に貼っていく。HRTはチャンツに出てくる物の実物や絵カードを準備しておく。
1回目 チャンツに出てくるものや色,音に留意して聞く。
2回目 カードを指しながら聞く。
15 4 The Night Before Christmas
ALTの指示を聞いて、イラストを完成させる。
『子ども英語』(アルク 2010年12月号のワークシート)
5 5 Greeting
Have a Merry Christmas and a Happy New Year!
"Have a Merry Christmas and a Happy New Year"と挨拶をして授業を終える。
授業記録へ