English Lesson Plan 28 (5th grade)

1 Aims
(1) 表意文字である漢字と表音文字であるアルファベットの違いに気付く。
(2) 中国と日本で使われている漢字を比べ、共通点や相違点に気付く。

2 Language use
mouse, cow, tiger, rabbit, dragon, snake, horse, sheep, monkey, rooster, dog, wild boar

3 Lesson

Min. Activities Notes
10 1 What's this animal?
逆さ絵を提示し、何の動物かを当てさせる。
絵本『くるりんぱ』
15 2 What comes after the mouse?
(「子」を提示)
What's this? Can you read this?
・「こ」かな。「し」かな。
(十二支の漢字カードをすべて黒板に貼る)
What are these? Do you know?
・何だろう。分からないな。
・干支かな。
Yes. They are eto. How many cards are on the board? Let's count them together. There are twelve cards. What's twelve in Japanese?
・12。
Yes, that's why we call them 十二支. They are animals. Do you know all of them?
・いくつかは知っているけれど,全部は分からないなぁ。
(『巳』の漢字カードを示しながら)
I know this one. This is my eto. Can you read this kanji? This is 巳(み). What animal is this? It's a snake.
What's your eto?
・「丑」
・「寅」
Which one is your eto? Can you point to the card? This one?
・どの漢字だろう。
What animal does it mean?
(以下,十二支カードを指しながら,何の動物かを当てさせながら確認していく。)
Let's say them together.
・絵カードを見ながら干支を言う。
・漢字カードを見ながら干支を言う。

(十二支時計の枠を掲示)
How many spaces are there?
・12。Twelve.
So, all the eto signs go into these spaces.
Here is the mouse.
(「子」(mouse)カードを貼る。)
What eto comes after the mouse?
・丑。
Good. The cow comes after the mouse.
(以下同様に十二支の順序を確認していく。)
・干支の順序ってどうだっただろう。
・干支の順序なんて分からないな。
(カードを順に貼り終えたところで)
Let's say them together.
Let's say them in Japanese.
(教室の時計を指しながら)
That's a clock and this is a clock, too.
(子を指しながら)What time is it?
・12時。
Yes. It's twelve o'clock.
(午を指しながら)What time is it?
・12時。
No. They're different.(通常のアナログ時計と十二支時計を比べながら話す)
This point is twelve o'clock. It's midnight. You're usually sleeping at this time. This point is twelve o'clock. It's noon. It's time for lunch.
・そうか。ふつうの時計とは少し違うのだ。
(昼の12時に貼られている午の絵を指しながら)
Do you remember this kanji?(カードを裏返し「午」の漢字を確認。)It means noon. So you say 午前 before this time and you say 午後 after this time.

(方位磁針を見せながら)
What's this?
・方位磁針だ。
How do you say this in English? Do you know? It's a compass. This is a compass, too. It has four letters. What letters does it have?
・N, S, E, W
・分からないな。
Which way is north? What eto is north?
・どっちだろう。(どの動物だろう。)
The mouse is north.
(以下,4方位を当てさせながら,十二支時計にN,S,E,Wの四つのアルファベットを書いていく)
Look at this compass.
We can see these kanji in this compass.
・十二支のカードは片面に漢字,もう片面に動物の絵をプリントしたものを使う。
・子→申→未→午→卯→巳→酉→戌→寅→丑→亥→辰の順に提示する。

・最初にHRTの干支を示し,干支が動物を表していることを知らせる。

・子供たちの干支は2つに限定されているので,双方の干支について,該当する漢字を尋ねる。


・それぞれの干支の子供を指名し,該当の漢字を指摘させる。



・挙手→指名の形式で進める。

・絵カードを見て干支を発話させるだけでなく,漢字カードを見て干支を発話させることにより,中学年の知的な面を刺激する。

・十二支時計にカードを貼っていくときには,絵の面が見えるように貼っていく(裏面は漢字)。

・分かる子供に自由に発言させながら進めていく。

・十二支の順序が確定したら,「英語の動物名→漢字」の順で確認していく。




・ジェスチャーや絵を示し,真夜中と正午の違いが対比的に理解できるようにする。








・方位を扱う際,時間に余裕があり,子供たちが十分に理解できているようであれば,国語辞典を使いながら子午線についても触れる。
・干支の漢字が使われている方位磁針を紹介する。

■干支を題材とした活動を楽しんでいる。(自己評価カード)
■干支の漢字が表す動物や干支の順序を当てようとしている。また,HRTの発話内容を推測しながら聞こうとしている。
(授業中の見取りと自己評価カ ド)
10 3 Can you read this kanji?
I'll give you some kanji quiz. If you know the answer, raise your hand. The first question is easy.
^ 「海老」
(「海」だけを示して)What's this kanji?
・海だ。
Yes, I live in the ocean. I'm a small shellfish. I have a long tail and many legs. You eat me as sashimi.
・エビだ。
Good. The answer is ebi. How do you say ebi in English? Shrimp. Let's say it together.
_ 「海星」
This means the ocean and this means stars. We call this starfish in English. I look like a star. How do you read this kanji?
・ヒトデかな。
` 「海月」
How about this? It means the ocean and it means the moon. Do you know the answer? Do you want some hints? I have a clear and soft body. I sting you. We call this jellyfish in English. I look like an umbrella.
・クラゲだ。
a 「海豚」
This means a pig. I can swim very fast. I can jump up very high. I'm very smart. You can see me in aquarium.
・イルカだ。
How do you say iruka in English?
・Dolphin!
b 「海馬」
The last question is difficult. What's this animal? I live in the ocean. I'm big. We call this sea lion in English. I look like azarashi.
・トドかな。
・「海」を使って表現される生き物について5題のクイズを出題する。1問目は多くの子供たちが知っているであろう問いにする。

・表意文字である漢字の利点を生かし,一つ一つの漢字の意味から答えが推測できそうな生き物を出題する。(「海星」「海月」)

・日本では海の馬と表現され,英語では海のライオンと表現されるトドを出題し,両言語の表現の違いを楽しむ。

・それぞれの漢字について,英語ではどのように表現するのかにも触れ,いっしょに発話してみる。

■難読漢字の読み方を当てる活動を楽しんでいる。(自己評価カード)
■難読漢字が表す生き物を当てるため,HRTの発話する英語の内容を推測しながら聞いたり,答えようとしたりしている。(授業中の見取りと自己評価カード)
10 4 What does it mean in Chinese?
^ 「走」
Can you read this character?
It means "run" in Japanese. (It's "run" in Japanese.)
But it has a different meaning in Chinese. What does it mean in Chinese? (What is it in Chinese?) You can answer in Japanese.
It's "walk" in Chinese.
_ 「湯」
It's "hot water" in Japanese. But it's not "hot water" in Chinese. What is it in Chinese?
It is "soup" in Chinese.
` 「電車」
It's "an electric train" in Japanese.
What is it in Chinese? It's "a bus" in Chinese.
a 「娘」
It's "a young woman" in Japanese.
What is it in Chinese? It's "mother" in Chinese.
b 「手紙」
It's "a letter" in Japanese.
What is it in Chinese? It's "toilet paper" in Chinese.
・「走」→「歩く(中国)
・「湯」→「スープ(中国)
・「電車」→「バス(中国)」
・「娘」→「母(中国)」
・「手紙」→「トイレットペーパー(中国)」
・分かってもすぐに声に出させず,手を挙げて答えるよう指示する。

■中国と日本の漢字の意味の違いに関心をもちながら活動を楽しんでいる。(自己評価カード)
・表意文字である漢字のよさを日本語で伝えて授業を終える。
授業記録へ