English Lesson Plan 33 (5th grade)

1 Aims
(1) 様々な食べ物の名称やWhat would you like? I'd like ~.の表現に慣れ親しむ。
(2) 各国の朝食メニューと日本の朝食メニューの違いに気付く。
(3) 三大食文化(手食・箸食・ナイフ、フォーク食)についての理解を深める。

2 Language use
What would you like? I'd like ~.
「英語ノート」p.77の食べ物カード

3 Lesson

Min. Activities Notes
5 1 Greeting
How are you today? How's the weather today?
What day is it today?
What did you eat for breakfast this morning?(HRT)
I ate ~.(ALT)
ALTとあいさつ

ALTとHRTが今朝食べてきたの朝食について短い会話を行う。

10 2 Let's Chant
『○○じゃなくて△△チャンツ』
「英語ノート」p.77の絵カードを黒板に掲示し、チャンツのリズムに乗ってALTと絵カードの単語を発音してみる。
「英語ノート」の付属絵カード
「バナナじゃなくてbananaチャンツ」(松香フォニックス)
15 3 朝食メニューを作ろう
  1. Open your Eigo note to page 77. Cut out the cards and put them like this on your desk.
    They are staple foods. They are side dishes. They are drinks. They are desserts.
  2. What would you like for breakfast? You can choose one card from each group. Put the cards on page 56.
  3. (何を選んだのかを全員に挙手で確認する)
    What would you like? Raise your hand, please. Which one is the most popular food in this class?
    (学級でいちばん挙手する人数の多かったメニューをクラスの朝食メニューとする。)
「英語ノート」p.77の絵カード

ALTとHRTでデモを示す。

切り取った絵カードは次時でも使うため、輪ゴム等で束ねさせておく。

10 4 三大食文化
  1. Look at page 57. We see four breakfasts. Can you guess the country? Which one is a Japanese breakfast? What country's breakfast is number one?
  2. 4種類の朝食メニューを2つに分けるとすると、どのように分けますか。
  3. Look at these pictures. What is the difference? Some people use hands when they eat. Some people use chopsticks when they eat. Some people use knives and forks when they eat.
    How many people in the world use hands when they eat? How many people in the world use chopsticks? How many people in the world use knives and forks? Which is the most popular?
「英語ノート」p.57

1は、CDを聞かせる前に自分の予想を書かせる。

2は、日本語で答えさせ、2つに分けた観点(主食の種類、飲み物の種類、食べる道具等)を発表させる。

3は、TVにKeynote教材を提示しながら行う。

5 5 ふり返りカード
授業記録へ