English Lesson Plan 13 (5th grade)

Sep 15, 2011

『色と形で遊ぼう 2』

1 Aims
(1) 様々な形の名称を聞き取ったり発話したりできる。
(2) 形をテーマとしたアクティビティを楽しむ。
(3) 色や形や感触、出てくる動物に着目しながら、絵本の読み聞かせを楽しむ。

2 Language use
circle, triangle, rectangle, square, oval, diamond, star, pentagon, hexagon, heart
What shape is it? How many triangles can you find?

3 Lesson

Min. Activities Notes
5 1 Song 『I See A Star』
手や身体で形を作りながら歌う。
I See A Star
※『Magic Time』
15 2 Picture Book
Look at this book. What animals are these?
They are ducklings. Fuzzy Yellow Ducklings.
What shape is it? It's a circle. It's a fuzzy yellow circle. They are ducklings. What's next?

What shape is it? What color is it? Yes, it's a brown triangle. Touch the triangle.(1人の子供に触らせる)How does it feel? It's bumpy. So it's a Bumpy Brown Triangle. Guess what animals are hiding hehind the page. They are toads.
(以下最終ページまで同様に読み聞かせていく)
Oh, it's a long page. Can you find a circle? Point to the circle. What animal is it? What shape is it?
Wow, they've made a tower.

※ 前時の続きをALTに読んでもらう。
"Fuzzy Yellow Ducklings" (Matthew Van Fleet)

形、色、感触の3点を強調しながら読み聞かせる。

絵本に出てきた形を何名かの子供たちに触らせ、感触を言わせる。

20 3 How many colors do you see in the rainbow?
^ なぜ“rainbow”って言うの?
What's this? Can you read this kanji? Yes, it's “niji”. 虫 means a snake and 工 means a bridge.
C:虹は「にじ」と読むのか。
C:虫は蛇,工は橋という意味なのか。確かに,虹は橋みたいだな。
How do you say niji in English? Yes, we say niji rainbow in English. What's rain in Japanese? Yes, rain means ame in Japanese. What's a bow? This is a bow and this is an arrow. That's why we call this rainbow.
C:rainbowは雨と弓という言葉からできているのだ。
C:英語でも2つの言葉がくっついて1つの言葉になることがあるのだな。
_ 虹は何色?
Look at this picture. It's a beautiful rainbow. How many colors do you see in this rainbow?
C:7色だ。
C:もっとたくさん見えるよ。
In Japan most people think a rainbow has seven colors.
In America・・・How many colors do they think a rainbow has?
In Germany・・・How many colors do they think a rainbow has?
In Russia・・・How many colors do they think a rainbow has?
In Okinawa they think a rainbow has only two colors.
C:国や地方によって,虹の色はいろいろに考えられているのだな。
` 虹と太陽に色をぬろう
Now, we're going to do some coloring. Color the rainbow and the sun with your colored pencils.
C:虹の色はどんな順序で並んでいたかな。
C:太陽は赤でぬればいいな。
What color did you color number one? I'll show you the answer. Number one is red.
C:虹の色は,そういう順序で並んでいたのか。
What color is your sun?
In America most students color the sun yellow or orange.
C:虹だけではなく,太陽の色も見え方は様々だな。
What color did you color number one? I'll show you the answer. Number one is red.
C:虹の色は,そういう順序で並んでいたのか。
What color is your sun?
In America most students color the sun yellow or orange.
C:虹だけではなく,太陽の色も見え方は様々だな。
・漢字と英語を対比的に示しながら言葉の意味を考えさせる。
・弓矢の絵を示しながら,視覚的にrainbowという語の意味をとらえさせるようにする。

・イラストではなく写真を示しながら,実際にいくつの色が見えるかを問う。



・それぞれの国旗を黒板に掲示し,国と虹の色の数を対応させる。この活動を通し,国や地域によって,認識される虹の色の数や太陽の色は様々であることを知らせる。
・主虹と副虹では色の配列が逆であるが,ここでは,主虹だけを示す。




■虹の色や太陽の色の認識の仕方が国によって異なることが分かる。(観察及び自己評価カード)

5 4 ふり返りカード
ふり返りカードを書く
ふり返りカード
授業記録へ