English Lesson Plan 14 (5th grade)

Sep22 ,2011

1 Aims

(1) 活動を楽しみながら,英語の内容を推測したり反応したりする。

(2) 色を表す表現を聞き取ったり発話したりする。

2 Language use
pink, black, white, green, red, blue, yellow, brown, purple, orange, indigo, gray,light green

3 Lesson

Min. Activities Notes
10 1 Song
A rainbow has seven colors. Do you remember seven colors?
Let's sing "Sing a Rainbow".
・虹の色を思い出しながら歌う。
20 2 Storytelling
“Mouse Paint”
His red feet stirred the yellow puddle. What color can you see?

Who has a blue ohajiki?
Who has a yellow ohajiki?
C:赤と黄色を混ぜたら,オレンジかな。
If we mix red and yellow, what color can we see?
Who has a red ohajiki? Who has a yellow ohajiki?
Let's check the color.
C:すごい,本当にオレンジになった。

以下、絵本の進行にしたがって同様に混色の実験をさせる。

・半透明のおはじき(赤・青・黄)を一人に一色ずつ配布し、友達のおはじきと重ね合わせながら、混色を体験させる。
5 3 Magic Time
“Three magic ropes”
I'm going to show you a magic trick. Do you remember the three colors in the book?
C:red, blue, yellow(赤,青,黄色)
I have three ropes.
What color is this rope?
C:It's red.
What color is this one?
C:It's yellow. (It's blue.)
Here's your rope. Take this. Can you tie your rope like this to make a circle? Good! Thank you. Can I have the rope back, please?
Now I'm going to chain them together.
I'll put a spell on them. Can you say "1,2,3"?
Now I'll unchain them.
I'll put a spell on them. Can you say "1,2,3"?
C:なんで繋がったり,離れたりするのだろう。不思議だな。
・任意の子供を2人選び,ロープを結ばせる。
・magicで使う赤・黄・青の3色は活動2のStorytellingでも共通して出てきた色である。3つの色を確認しながら2つの活動をつなげる。
5 4 ふり返り
ふり返りカード
・ふり返りカード
授業記録へ