English Lesson Plan 28 (5th grade)

Feb. 1st, 2012

1 Aims

    1.  「絵本“What Is Valentine's Day?”」「歌“You're My Valentine.”」「絵本“Hello, Red Fox”」「折り紙“Let's make a Valentine.”」の4つのコミュニケーション活動を楽しみながら,Valentine's Dayの歴史や習慣を知ったり,日本の文化である「折り紙」に関心をもったりする。
    2. 4つの活動を通して,英語の内容を推測したり反応したりする。
    3. 色に関する表現を聞いたり話したりする。

2 Lesson

Min. Activities Notes
5 1 What Is Valentine's Day?
(2月のカレンダーを示しながら)
Today is February 1st.
(2月14日を指して)Do you know this day? Yes, it's Valentine's Day. Do you know what Valentine's day is?
(バレンタインデーの由来について,日本語で話して聞かせる。)
※ 今から,1800年ほど前のことです。ローマにクラディウス二世という王様がいました。この王様は,若者たちが戦争に出たがらないので困っていました。王様は,若者たちが戦争に出ないのは,家族や愛するものを失いたくないからだと思い,結婚を禁止してしまいました。
しかし,かわいそうな兵士を見て,内緒でこっそりと結婚させてくれていた神父さんがいたのです。その人の名をバレンタインと言います。
ところが,それを知った王様はバレンタインを処刑してしまいました。2月14日は,バレンタインが処刑された日なのです。
・2月のカレンダーを提示

・バレンタインデーの由来について日本語で話して聞かせる。(※ バレンタインデーの由来については,さまざまな説があるが,ここでは,左に挙げた内容を紹介する。)

※ ほぼ同様の内容を英語の動画でも示す。
・日本ではどんな日かを言わせ,「アメリカではどんな日なのでしょう。」と問いながら,次の活動へとつなげる。
10 2 Storytelling
Look at this book. The title of this book is “What Is Valentine's Day?”. (表紙を見せながら)This is a little mouse. Who is this? He is Little Mouse's father. Who is this? Yes, she is Little mouse's mother. Let's read the book.
(絵本を読み聞かせる。)

In Japan, only girls give boys chocolates on Valentine's Day. But in America, both boys and girls exchange presents.
Friends and family members often exchange Valentine cards and presents as well.

It is a fun day for elementary school students in America. On Valentine's Day, they exchange cards and candy with their friends at school.
“What Is Valentine's Day?”
(Claire Schumacher, Sterling Publishing)

・絵が指し示す内容を尋ねながら,インタラクティブに読み聞かせを行う。
・読み聞かせの後,日本とアメリカの違いを話して聞かせる。

■絵本の読み聞かせを楽しみ,日本とアメリカのバレンタインデーの違いが分かる。
(授業中の見取りと自己評価カード)
10 3 Song
Now, we're going to listen to a song. The title of the song is “You're My Valentine”. We can hear some animals and insects in the song.
(CDで“You're My Valentine”を聴く。)
What did you hear in this song?
(裏返されたカードを指しながら)What's this animal? (or What's this?)
Do you want to listen one more time? OK. Let's listen again.
(すべてを聴き取ることができるまで繰り返しCDを聴く。)
Let's listen to the song and point to the cards.
Let's say them together.
(表向きになったカードを見ながら,動物や昆虫の名前を言ってみる。)
Can you sing the song? OK. Let's sing the song along with the CD.
(教師はカードを指しながら歌う。)
Can you sing the song without the CD? OK. Let's sing the song without the CD.
(キーボードの伴奏だけで歌ってみる。)
“Holiday Jazz Chants”
(Carolyn Graham, Oxford University Press)
・歌の中に出てくる動物の絵カードを裏返した状態で黒板に提示しておき,子供たちが聞き取ることができたカードから表を向けていく。
■歌の中に出てくる動物の名前を聴き取ろうとしている。(授業中の見取りと自己評価カード)
・子供たちが自然に歌を覚えられるように次の過程を経ながら活動を進める。(すべてが歌えなくともよい。)
  1. 何度も聴く。
  2. カードを見ながら聞く。
  3. カードを見ながらCDといっしょに歌う。
  4. カードを見ながら,キーボード伴奏で歌う。
10 4 Storytelling 2

What's this animal? It's a fox. What color is he? He isn't green. The title of this book is "Hello, Red Fox". He is red. It makes you wonder. Let's start reading.

動物が出てくるごとに,スライドを使いながら色の変化を楽しむ。

『Hello, Red Fox』Eric Carle
10

5 Let's make a Valentine.
(緑色の折り紙を一枚ずつ配布)

  1. Hold your origami paper like this. You're looking at the back side. Yes, you're looking at the white side. Fold a vertical diagonal like this. Yes, you bring this corner to this corner and fold. Good. Now, unfold.
  2. Next, fold a horizontal diagonal like this. Yes, you bring the bottom edge to the top edge and fold. Good.
  3. Now, you should have a triangle like mine. Fold side corners to the top corner. Yes, bring the side corner to the top. You should have a small square. Right. Now, unfold.
  4. Fold down the top corner of the two layers to slightly above the bottom edge. Look. You have a trapezoid.
  5. Look at my origami. Does everyone have a trapezoid? Good! Fold up the corners like this. You have crease lines. Use the crease lines. Good!
  6. Now, turn it over. See the pointy ears? You have two pointy ears. Right?
  7. Fold down the corners along the edge. Yes, bring the ears down like this.
  8. Look. You have two pockets. Open the pockets and squash them...
  9. like this. Wow, it looks like a frog. These are frog eyes.
  10. Now, look carefully. Fold the side corners inside. The edges have to align to each other. Can you see mine? The edges align to each other. Show me your origami. Yes. Good!
  11. Now, fold down the top corners a little like this.
  12. Look at my origami. Look at yours. Do they look the same? Do they look similar? Good. Now turn it over.
  13. What shape is this? Yes, it's a heart.
    Are you finished? Good job!
    What color is this heart?
    Green? No,it's red or pink. Look at your heart very carefully.
・緑の折り紙を使う。

・お互いに分からないところは教え合いながら活動できるようにする。
・教師は大きな画用紙を使って作り方を示す。


■教師の発話する作り方の説明内容を推測しながら,折り紙でのハート作りを楽しんでいる。(授業中の見取りと自己評価カード
授業記録へ