English Lesson Plan 14 (6th grade)

Sep 3,2002

1 Aims
(1) 何時に〜したのかを尋ねたり答えたりできる。
(2) 第三者が何時に〜したのかを尋ねたり答えたりできる。

2 Language use
get up / go to bed / leave home / arrive at school
What time do you get up (every morning)? / I get up at 7 o'clock (every morning).
What time does he get up ? / He gets up at 7 o'clock.

3 Lesson

Min. Activities Notes
4 1 Greeting(ALT & HRT)
Good Morning, everyone.
How are you, today?
How's the weather today?
What day is it today?
How was your summer vacation?(HRT)
ALTは全員に対して問いかける。




HRTがALTに尋ねる。子供たちは、ALTの夏休みについて聞く。
5 2 Review 1(ALT)
What time is it?
It's 〜.
カードを使いながら、既習の表現を復習する。
・全員で
・列ごとに
5 3 Review 2(ALT)
go to bed / get up / leave home / arrive at school
カードを使いながら、既習及び未習の動作を表す表現を練習する。
10 4 Practice 1 (ALT & HRT)
What time do you go to bed? (HRT)
I go to bed at 11 o'clock. (ALT)
What time do you get up? (HRT)
I get up at 6:30. (ALT)
What time do you leave home? (HRT)
I leave home at 7:45. (ATL)
What time do you arrive at school? (HRT)
I arrive at school at 8:15. (ALT)
※ ALTとHRTが役割を交代して、同じダイアログを繰り返す。
ALTとHRTの会話を聞き、状況を把握する。
ALTの後について、ダイアログを練習する。
・クラスを半分に分けてダイアログ練習
・隣りと向き合ってペアで練習
10 5 Game 1 (ALT)
<インタビューゲーム>
上のダイアログを使って、友達同士インタビューしあう。
インタビューカードを持たせておき、友達の答えを記録させておく。
10 6 Game 2 (ALT)
<○○は何時に〜した?>
What time does Shibuya get up? (ALT)
He gets up at 6:15.(Student)
ALTがランダムにネームカードを取り、その子が何時に〜したのかを尋ねる(該当の子供は起立をする)。
知っている子は手を挙げて答える。
正解であれば1ポイント獲得。
7 もし、時間があれば・・・
上の5,6を繰り返す。
1 8 Greeting (ALT)
That's all for today.
It's time for lunch.