English Lesson Plan 15 (6th grade)

Sep 10,2002

1 Aims
(1) 何時に〜したのかを尋ねたり答えたりできる。
(2) 第三者が何時に〜したのかを尋ねたり答えたりできる。

2 Language use
get up / go to bed / leave home / arrive at school / have breakfast / have dinner / do your homework /
What time do you have breakfast ? / I have breakfast at 7:30.
What time does he have breakfast ? / He has breakfast at 7:30.

3 Lesson

Min. Activities Notes
5 1 Greeting
Good Morning, everyone.
How are you, today?
How's the whaveher today?
What day is it today?
What time did you get up this morning?
クロスゲーム方式で聞いていく。
5 2 Review 1 & Vocabulary
go to bed / get up / leave home / arrive at school/ have breakfast / have dinner / do your homework /
カードを使いながら、既習の表現を復習する。
・全員で
・列ごとに
5 3 Review 2
What time do you have breakfast?
I have beakfast at 7:45.
提示されたカードを見ながら、ダイアログを練習する。
10 4 Game 1
<Memory Game>
・一列を起立させ、What time do you go to bed?等と質問していく。
・他の子供たちは、友達の答えを記憶するよう努力する。
・一列全員に尋ね終わったところで、他の子供たちに次の2パターンの質問をする。
What time does Taro go to bed?
Who goes to bed at 10 o'clock?
正解できた子供は1point獲得。
うまく答えられない場合には、教師が補助する。
友達の答えはメモさせず、記憶させるようにする。
10 5 Game 2
<インタビューゲーム>
What time do you 〜? I 〜 at 〜.のダイアログを使って、友達同士インタビューしあう。
インタビューカードを持たせておき、友達の答えを記録させておく。
10 6 Game 3
<○○は何時に〜した?>
What time does Shibuya have dinner? (ALT)
He has dinner at 8:30.(Student)
教師がランダムにネームカードを取り、その子が何時に〜したのかを尋ねる(該当の子供は起立をする)。
知っている子は手を挙げて答える。
正解であれば1ポイント獲得。
  7 もし、時間があれば・・・
上の5,6を繰り返す。
 
1 8 Greeting (ALT)
That's all for today.
It's time for lunch.
 
授業記録へ