English Lesson Plan 16 (6th grade)

Sep 17,2002

1 Aims
(1) 今、何をしているのかを尋ねたり答えたりできる。
(2) 電話で短い応対ができる。

2 Language use
Hello. This is Toru. May I speak to Jenny please? / Hi. This is Jenny.
What are you doing now?
I'm watching TV. / I'm listening to music. / I'm reading a book. / I'm doing my homework.
I'm dancing. / I'm cooking. / I'm playing the piano. / I'm playing video game.

3 Lesson

Min. Activities Notes
10 1 Greeting & Review 1(ALT)
Good Morning, everyone.
How are you today?
How's the weather today?
How old are you?
What's your name?
What's your telephone number?
Do you like grapes?
Are you hungry?
What time do you get up?

全員に。
一列を起立させ、クロスゲームで。
※ 既習のダイアログを復習する。
5 2 Review 2(ALT & HRT)
Hello. This is Toru. May I speak to Jenny, please?
Hi. This is Jenny.
・ALTとHRTのDemoを注意深く聞く。
・ALTの後についてまねをする。
既習の表現を復習する。
・全員で
・列ごとに
・隣りとペアで
5 3 Game 1(HRT)
・上の表現を爆弾ゲームで練習する。
ボールを2個使って行う。
9 4 Practice 1 (ALT & HRT)
HRT:What are you doing now?
ALT:I'm watching TV. / I'm listening to music. / I'm reading a book. / I'm doing my homework.
ALTとHRTの会話を聞き、状況を把握する(ALTはカードを示しながら、自分のしている行動を答える)。
ALTの後について、ダイアログを練習する。
・クラスを半分に分けてダイアログ練習
・隣りと向き合ってペアで練習
5 5 Game 2 (ALT)
<カードゲーム 1>
・ペアを作って向かい合い、カードを広げる。
・ALTにWhat are you doing now?と尋ねる。
・ALTはI'm 〜.と答える。
・ALTの答えを聞いて、カードを取る。
ALTは時折、カードにない答えも言うようにする。カードにない答えにもかかわらず、取ってしまった場合はお手つきとする。
5 6 Game 3 (ALT & HRT)
<カードゲーム 2>
・ペアを作って向かい合い、カードを広げる。
・ALTが子供たちにWhat are you doing now?と尋ねる。
・HRTは子供たちにカードを示す。
・子供たちは、示されたカードに従って、発話しながらカードを取る。
カードを取る前に、必ず発話するようルールを定める。発話せずにカードを取ってしまった場合は、無効とする。
5 7 Demo & Practice 2 (ALT & HRT)
HRT:Hello. This is Toru. May I speak to Jenny, please.
ALT:Hi. This is Jenny.
HRT:What are you doing now?
ALT:I'm watching TV.
・ALTとHRTのDemoを注意深く聞く。
・ALTとHRTの後について、ダイアログを繰り返す。
・役割を決めて練習する。
練習は次のステップで行う。
・ALT対子供で(役割交代をして2回)
・クラスを半分に分けて(役割交代をして2回)
・ペアで(役割交代をして2回)
1 8 Greeting (ALT)
That's all for today.
It's time for lunch.