English Lesson Plan 17 (6th grade)

Oct 1,2002

1 Aims
(1) 今、何をしているのかを尋ねたり答えたりできる。
(2) 相手を遊びに誘ったり、それに答えたりできる。
(3) 電話で上の内容の短い応対ができる。

2 Language use
Hello. This is Toru. May I speak to Jenny please? / Hi. This is Jenny.
What are you doing now?
I'm watching TV. / I'm listening to music. / I'm reading a book. / I'm doing my homework.
I'm dancing. / I'm cooking. / I'm playing the piano. / I'm playing video game.
Let's play soccer.
Good idea. / Sorry, I'm busy.

3 Lesson

Min. Activities Notes
10 1 Greeting & Review 1(ALT)
Good Morning, everyone.
How are you today?
How's the weather today?
How old are you?
What's your name?
What's your telephone number?
Do you like grapes?
Are you hungry?
What time do you get up?

全員に。
一列を起立させ、クロスゲームで。
※ 既習のダイアログを復習する。
5 2 Game 1(ALT & HRT)
Hello. This is Toru. May I speak to Jenny, please?
Hi. This is Jenny.
・上のダイアログを使って列対抗リレーゲームを行う。
既習の表現をゲームを通して復習する。
・列対抗で2回行う。
・1回目は前から後ろへ。2回目は後ろから前へ。
5 3 Review 1(ALT)
ALT:What are you doing now?
Student:I'm watching TV. / I'm listening to music. /
I'm reading a book. / I'm doing my homework.
上のダイアログをフラッシュカードを使って復習する。
・全員でシャドウイング
・クラス内を半分に分け、役割を決めて復習。
・ペアで復習。
5 4 Game 2 (ALT)
<カードゲーム>
・ペアを作って向かい合い、カードを広げる。
・ALTが子供たちにWhat are you doing now?と尋ねる。
・HRTは子供たちにカードを示す。
・子供たちは、示されたカードに従って、発話しながらカードを取る。
カードを取る前に、必ず発話するようルールを定める。発話せずにカードを取ってしまった場合は、無効とする。
9 5 Practice 1 (ALT & HRT)
Let's play soccer. (baseball/basketball/dodgeball/badminton)
Good idea.
Sory, I'm busy.
上のダイアログをフラッシュカードを使って練習する。
ALTとHRTの後について、ダイアログを練習する。
・クラスを半分に分けてダイアログ練習
・隣りと向き合ってペアで練習
5 6 Game 3 (ALT & HRT)
<パートナー探しゲーム>
・soccer/baseball/basketball/dodgeball/badmintonカードの中から、ランダムに1枚を取ってゲームを開始する(自分のカードが友達に見えないようにする)。
・教室内を歩き回りながら、Let's play(自分の持っているカード).と友達を誘う。
・自分の持っているカードが誘われた遊びと同じだったら、Good idea.と答え、ペアでその場に座る。違う遊びだったら、Sorry, I'm busy.と答えて、新たなパートナーをさがす。
・人数分のカードを準備。
・ALTとHRTは教室内をまわりながら、うまく言えない子供たちをサポートする。
5 7 Practice 2 (ALT & HRT)
HRT:Hello. This is Toru. May I speak to Jenny, please.
ALT:Hi. This is Jenny.
HRT:What are you doing now?
ALT:I'm watching TV.
HRT:Let's play basketball.
ALT:Good idea.(Sorry, I'm busy.)
・ALTとHRTのDemoを注意深く聞く。
・ALTとHRTの後について、ダイアログを繰り返す。
・役割を決めて練習する。
練習は次のステップで行う。
・ALT & HRTの後についてシャドウイング
・ALT対子供で(役割交代をして2回)
・クラスを半分に分けて(役割交代をして2回)
・ペアで(役割交代をして2回)
1 8 Greeting (ALT)
That's all for today.
It's time for lunch.
 
授業記録へ