English Lesson Plan 18 (6th grade)

Oct 8,2002

1 Aims
(1) 何時に起きたのかを尋ねたり答えたりできる(過去のことについて)。

2 Language use
What time did you get up this morning? I got up at 7 o'clock.
What time did you get up last Sunday? I got up at 8:30.

3 Lesson

Min. Activities Notes
5 1 Greeting & Review 1
Good Morning, everyone.
How are you today?
How's the weather today?
How old are you?
What's your name?
What's your telephone number?
Are you hungry?
What time do you get up?
What time do you go to bed?
Hello. This is Toru. May I speak to Jenny, please?
Let's play soccer.

全員に。
一列を起立させ、クロスゲームで。
※ 既習のダイアログを復習する。
10 2 Practice 1
フラッシュカードを使って、下のダイアログを提示
What time did you get up this morning?
I got up at 7 o'clock.
・フラッシュカードを見ながらHRTの発音を聞く。
・HRTの後についてシャドウイング。
・全体を半々に分けてダイアログ練習。
・隣りとペアでダイアログ練習。
What time do you get up every morning? I get up at 7 o'clock.
既習事項である上のダイアログと対比的に提示することにより、現在形と過去形の違いに気付かせる(説明はしない)。
5 3 Game 1
<メモリーゲーム>
・一列を立たせ、What time did you get up this morning?と尋ねる。指名された子供は答える。
・周りの子供は、答えた子供の回答を記憶する。
・What time did Yuka get up this morning?と問う。
・回答を覚えていた子供は手を挙げて答える。
メモはいっさいさせず、頭の中に記憶するように指示する。
5 4 Practice 2
What time did you get up last Sunday?
I got up at 8:30.
・フラッシュカードを見ながらHRTの発音を聞く。
・HRTの後についてシャドウイング。
・全体を半々に分けてダイアログ練習。
・隣りとペアでダイアログ練習。
新出である過去形の表現に慣れさせるため、Practice 1とは日と時刻だけを変えて練習する。
5 5 Game 2
インタビューゲーム>
・教室内を自由に動き、What time did you get up last Sunday?と友達に聞いて回り、記録用紙に記録していく。
できるだけ、大勢の友達にインタビューするように指示する。
14 6 Game 3
<何時に起きた?ゲーム>
・HRTはネームカードをランダムに引きながら、What time did Yusuke get up last Sunday?と問う。
・分かった子供は、記録用紙を見ながらHe (She) got up at 〜.と答える。
・本人に尋ね、正解であれば1ポイント獲得。
HRTは、黒板に拡大した児童名簿を貼り、獲得ポイントを記録していく。
1 7 Greeting
That's all for today.
It's time for lunch.
 
授業記録へ