English Lesson Plan 22 (6th grade)

Nov 12,2002

1 Aims
(1) 朝、起きてから家を出るまでの行動を尋ねたり答えたりできる。
(2) この本を読んだことがあるかどうかを尋ねたり答えたりできる。

2 Language use
What time did you get up this morning? / I got up at 7 o'clock.
Did you have breakfast? / Yes, I did.
What did you have for breakfast? / I had rice and miso-soup.
Have you ever read this book?

3 Lesson

Min. Activities Notes
5 1 Greeting & Listening(ALT & HRT)
Good Morning, everyone.
How are you today?
How's the weather today?
How old are you?
When is your birthday?
What's your name?
What's your telephone number?
Are you hungry?
Are you sleepy?
What time did you get up this morning?
縦横の列ごとに起立させ、クロスゲームの要領で問答を行う。
5 2 Review 1(ALT & HRT)
What time did you get up this morning? / I got up at 7 o'clock.
Did you have breakfast? / Yes, I did.
What did you have for breakfast? / I had rice and miso-soup.
・上のダイアログを続けて練習してみる。
(シャドウイング→ALTと子供→子供同士役割を決めて)
ALTの発音を注意深く聞きながら練習させる。
5 3 Review 2(リレーゲーム)
列ごとに上のダイアログをリレーで行う。
列ごとに、一人ずつ順番を変えながら4回行う(全員にすべての役割を保障する)。
5 4 Review 3(Bomb Game)
・上のダイアログを使ってBomb Gameを行う。
全員に聞こえる声で発話するように促す。
5 5 Practice(ALT & HRT)
Have you ever read this book?
Yes, I have. / No, I haven't.
・ALTの後について上のダイアログをシャドウイング。
"Harry Potter1〜4"のFlash Cardを使う。
5 6 仲間集めゲーム
・"Harry Potter1〜4"の中から任意のカード1枚を選ぶ。
・Have you ever read "Harry Potter 2"?と問いながら、自分と同じ本を選んだ友達を探す。
・時間内にいちばん人数の多かったグループの勝ち。
1回のゲーム時間は1分とし、カードを変えて回行う。
7 7 Books Basket
・フルーツバスケットの要領で行う。
・真ん中に立った子はHave you ever read 〜?と問う。
・そのbook cardをもっている子はYes, I have.と言って動く。
椅子を円形に移動する。
最初の鬼はALT。
7 8 Chants
・Polka Dot Pajamasを聴く。
・パートごとに歌う。
JAZZ CHANTSのCD(CAROLYN GRAHAM)
1 9 Greeting
That's all for today.
Are you hungry?
It's time for lunch.
 
授業記録へ